Moonspell - Alpha Noir (7)

Band: Moonspell
Titel: Alpha Noir
Bolag: Napalm Records

Cristiano Ronaldo, vin och MOONSPELL. Det är ungefär vad jag vet om Portugals kulturella utbud. Lite magert kanske men då ska ju tilläggas att alla tre håller yppersta internationella klass - för det mesta i alla fall. Att MOONSPELL är Portugals största metalexport genom tiderna är inte mycket att säga om. På rak arm kan jag ärligt talat bara nämna en handfull band från landet. Sidan metal-archives.com listar dock 989 portugisiska band så jag har förstås missat en hel del. Personligen upptäckte jag MOONSPELL kring släppet av suveräna "Irreligious" 1996 och blev omedelbart ett massivt fan av bandets egensinniga blandning av goth, rak heavy metal och mer extrema inslag. Föregångaren "Woflheart" inhandlades snabbt därpå och även den bespottade och mer gothbestrukna uppföljaren "Sin/Pecado" från 1998 föll mig helt i smaken. Sen dröjde det precis 10 år och fyra snarkpiller till plattor innan MOONSPELL fick till det igen med mörka "Night Eternal"; en skiva jag faktiskt fortfarande lyssnar regelbundet på. Fyra år senare kommer nu så uppföljaren "Alpha Noir" som ett bevis på att portugiserna faktiskt hittat tillbaka till en hållbar kvalitetsmässig formtopp. 23 år efter det att bandet bildades under namnet MORBID GOD är MOONSPELL dessutom hårdare och ondskefullare än någonsin förr!

Låtmässigt är "Alpha Noir" något svagare än sin föregångare men den innehåller ändå ett gäng låtar av högsta klass. Titelspåret, med sitt thrashiga introriff, tar oss tillbaka hela vägen till "Wolfheart"-eran och är i mitt tycke kanske det bästa bandet mäktat med ända sedan dess. Oerhört mäktigt och suggestivt! Öppnande "Axis Mundi" och videospåret "Lickanthrope" är två andra toppar som klarar omlyssning på omlyssning utan att tappa det minsta i slagkraftighet. Den limiterade utgåvan bjuder förresten på en hel extra fullängdare (!!) kallad "Omega White". Den har jag tyvärr inte givits tillfälle att lyssna på men den ska i stil enligt skivbolagets biografi ligga närmare tidigare nämnda "Sin/Pecado" och band som SISTERS OF MERCY. Helt klart en dubbel att kolla upp!