Grand Magus - The Hunt (7)

Band: Grand Magus
Titel: The Hunt

GRAND MAGUS två första plattor är i mina öron tråkiga petitesser. Jag vet att speciellt "Monument" brukar hyllas som något av ett mästerverk, så jag förväntar mig pisk på fingrarna av inrökta doomfantaster. I mina öron var det dock först i och med "The Wolf's Return" som de hittade rätt i hårdrocksmyllan. Mer PRIEST och mindre SABBATH var tillägget i receptet som gjorde kakan extra smarrig! Med briljanta "Iron Will" skruvade de sedan till det stuket till perfektion. På 2010-års "Hammer of the North" tycktes dock Stockholmarna tyvärr ha kört fast i redan upptrampade spår och allt var plötsligt lite tråkigare och lite enformigare. De där riktiga superhitsen saknades i mitt tycke. Att innehållet inte motsvarade det urballa omslaget signerat Kristian Wåhlin var knäckande. Bara två år senare gör de dock nu storstilad "comeback" med ännu en formtopp!

På Nuclear Blast-debuten "The Hunt" är bandet inte längre så där superMETAL som de brukar vara. Istället ligger fokus på snygga melodier och emellanåt ett betydligt bluesigare sound. Det är mer hårdrock än metal så att säga. En titt i backspegeln skulle man kanske kunna kalla det. Öppningsspåret "Starlight Slaughter" skulle faktiskt nästan kunnat passa in på någon av EUROPEs post-comeback-album. I kid you not! Svängigt värre är det i alla fall. Nu överdrev jag kanske litegrann när jag hintade om att skivan var mindre metal än vanligt. På "Valhalla Rising" är GRAND MAGUS nämligen mer metal än ANVIL och MANOWAR tillsammans och refrängen är guld värd. Hela skivan igenom svänger bandet mellan dessa "ytterligheter" och jag gillar det faktiskt skarpt. Det var helt enkelt dags för JB och manskap att ta ut svängarna och karva ut nya musikaliska spår för att inte hamna på has-been-tippen.

"The Hunt" är skivan som kommer att förena GRAND MAGUS-fans, gamla som nya, under en och samma flagg. Gillar du hårdrock så gillar du detta.