Imperial State Electric - Pop War (8)

Band: Imperial State Electric
Titel: Pop War
Bolag: Psychout Records
Betyg: 8/10

Recensent: Tomas Lagerlöf

På omslaget rider en uniformsklädd Nicke Andersson på en svart märr med en röd flagga i handen och, som jag tolkar det, deklarerar krig i popens namn. Bilden är snygg och kitschig på samma gång, ungefär som IMPERIAL STATE ELECTRICs musik.

På sin andra fullängdare, förärad titeln ”Pop War”, har Andersson med manskap lyckats förfina formeln för att skapa till synes enkla, men ack så hörvärda låtar. Liksom på debuten lånas här friskt från allehanda kända och okända grupper från främst 60- och 70-talen, utan att för den sakens skull tumma på den egna identiteten; det råder inga som helst tvivel om vilka upphovsmännen är.

”Pop War” bjuder från inledande rockpärlan ”Uh Huh” till den avslutande, vackert stråkbeklädda, ”Enough To Break Your Heart”, på en fest för örat. Det finns något att uppmärksamma i nästintill varenda ton och arrangemangen känns så självklara. Kvaliteten är genomgående hög, i dagsläget heter favoriterna ”Waltz For Vincent”, ”Sheltered In The Sand” och ”Narrow Line”, imorgon säkert något annat. Det är också en av albumets största förtjänster, att det i varje enskild låt finns en naturlig hitpotential, som på intet sätt står i vägen för helheten.

Min enda invändning är den att ”Pop War” nästan är för lätt att ta till sig, det saknas lite tuggmotstånd. Å andra sidan är ju musikhistorien full av till synes okomplicerade låtar som låter lika bra idag som för fyrtiotalet år sedan. Så mitt råd är: köp och njut av ett stycke blivande musikhistoria.