Angel Witch – As Above, So Below (7)

Band: Angel Witch
Titel: As Above, So Below
Bolag: Rise Above

Recensent: Neven Trosic

Det torde inte vara någon tillfällighet att Kevin Heybourne och dennes ANGEL WITCH år 2012 väljer att släppa sitt första album på 26 år. Den självbetitlade 1980-debuten hör med sitt stilbildande, ockulta sound till New of British Heavy Metal-erans allra största klassiker och antalet nyare band som på något sätt har hämtat inspiration från denna är minst sagt stort. Enbart inom de blågula gränserna återfinns uppskattade arvingar som IN SOLITUDE, ENFORCER och GHOST; till på köpet är ANGEL WITCH numera även bolagskollegor med det sistnämnda hypefenomenet. Med andra ord kunde tidpunkten för en studioåterkomst knappt vara mer lämplig.

”As Above, So Below” är, inte helt överraskande, en skiva vilken med lätthet hade kunnat tjänstgöra som uppföljare till förstlingsverket, runt cirka 1981 eller så. Detta ter sig i synnerhet logiskt då ett flertal av låtarna härstammar från antingen slutet 70-talet eller en bit in på 80-talet. Dysterheten och den smått ångestfyllda stämningen som byggs upp av riffen och gitarrmelodierna sitter lika bra nu som då och smäller även många yngre, likljudande, förmågor på fingrarna. Någon stor sångare har Kevin Heybourne aldrig varit, men likväl var hans melankoliska stämma en högst bärande del av gruppens sound; ett faktum som bekräftas mer än väl här.

Att ANGEL WITCHS blott fjärde fullängdare inte kan mäta sig med ”Angel Witch” – ett genomgående briljant alster vilket har kommit att utgöra en viktig influens på snart sagt varje mer extrem subgenre inom hårdrocken – är något annat som inte borde förvåna särskilt många. Förutom den givna åsikten att materialet som helhet inte är lika urstarkt vill jag även poängtera min saknad av rakare och snabbare ”pang på”-nummer som debutens ”Atlantis” eller ”Sweet Danger”. Som det är nu känns det färska alstret soundmässigt lite väl jämntjockt. Samtidigt vore det synd att påstå att materialet, i varje fall delvis, utgörs av låtar som inte platsade när det begav sig. ”As Above, So Below” är trots allt alltför kvalitativ för att förtjäna en dylik stämpel och en trio som ”Dead Sea Scrolls”, ”Gebura” och ”Guillotine” bara måste gå hem hos var och en som har förstått vad som är så coolt och bra med äkta hårdrock.

Avslutningsvis tåls det påpekas att denna comeback går en betydligt jämnare match mot ”Screamin’ n’ Bleedin’” och ”Frontal Assault”, de två andra plattorna som ANGEL WITCH hann släppa under 80-talet. Båda i likhet med deras sentida, aktuella uppföljare inte helgjutna, men likafullt tråkigt förbisedda av många.