Municipal Waste - The Fatal Feast (4)

Band: Municipal Waste
Titel: The Fatal Feast
Betyg: 4/10

MUNICIPAL WASTE har nog helt enkelt inte det i sig. Efter att ha hört det fenomenala titelspåret på YouTube såg jag verkligen fram emot denna, bandets femte fullängdare. Skulle de nu kanske äntligen kunna leva upp till de löften om framtida stordåd som främst andra plattan "Hazardous Mutation" utlovade!? Nej, tyvärr inte. Precis som på föregångarna "The Art of Partying" och "Massive Aggressive" bjuder amerikanerna här på en handfull riktigt starka spår. "Authority Complex", "Idiot Check", "Standards and Practices" och titelspåret hade utgjort en nästintill klockren EP. Här är MUNICIPAL WASTE i sitt absoluta esse. Hypersnabb thrash blandas med ettrig punk och hardcore och slutresultatet är sjukt medryckande. Framför allt handlar det om fyra grymt bra låtar. Utöver dessa handlar det dock tyvärr främst om ren utfyllnad i mitt tycke. Det finns förstås en del coola riff och melodier men helheten känns i vanlig ordning framstressad och menlös. Jag kanske har fel men jag får alltid känslan av att Tony Foresta och manskap mest släpper och spelar in skivor för att få åka på turné.

Jag skulle vilja åka tillbaka till barndomen, slänga på MUNICPIAL WASTE, köra upp en fet snus under läppen och bläddra igenom mina Garbage Pail Kids samlarkort. Som bakgrundsmusik och med fokus på någonting annat funkar nämligen "The Fatal Feast" ypperligt. Det är fläskigt, moshigt och medryckande. Speciellt bra är det dock till syvende och sist inte.