CB Murdoc - The Green (6)

Band: CB Murdoc
Titel: The Green
Bolag: Spinefarm
Betyg: 6/10

En vän till mig uttryckte det bäst. "If MESHUGGAH is normal, then maybe CB MURDOC is benzedrine". Detta var en hänvisning till de kliniska tester med droger som gjorts på spindlar för att se hur dessas förmåga att väva nät påverkas. Benzedrinet, som är ett drogklassat amfetaminliknande läkemedel, hade förstås en enorm påverkansgrad och de spindlar som utsattes för drogen spann helt kaotiska nät. Och där har vi ledordet vad gäller CB MURDOC och deras tonkonst. Kaos. Totalt jävla kaos. Eller egentligen är det väl precis tvärtom och det är synapserna i mitt huvud som är mer lika benzedrinspindlarnas nät. Medlemmarna har säkerligen hundraprocentig koll på alla musikaliska krumbukter som de erbjuder på detta veritabla smörgåsbord. De är åtminstone överdjävligt duktiga musiker. Men när taktbyte staplas på takbyte och riff staplas på riff blir jag fullständigt bortkollrad till slut. Allt flyter ihop till en enda soppa.

Det intressanta är att CB MURDOCs MESHUGGAH-doftande musik fungerar hur bra som helst i små doser. Då jag slagit på skivan för att lyssna igenom den från början till slut har intresset falnat efter 3-4 spår och betygsmässigt har jag funderat på något kring eller strax under godkäntgränsen. När jag lyssnar på två spår åt gången och sen pausar så är det en helt annan historia. Då blir jag plötsligt värsta überfanet och tycker att CB MURDOC är världens bästa band! På grund av detta ska du ta min betygssexa med en nypa salt. Är du ett megafan av så kallad "djent" i allmänhet och MESHUGGAH i synnerhet och älskar när musik spelas med kirurgisk precision så bör "The Green" vara rena drömmen. Speciellt trumspelet är magiskt! Det är inte för inte som trummisen Calle Bäckström hoppat in då Tomas Haake saknats i MESHUGGAHs liveuppställning. Har du precis som jag lite svårt när det blir FÖR mycket av allt så bör du nog inhandla skivan ändå. I små doser är det som sagt förbannat bra. Tycker du däremot att AUTOPSY var på gräsen till för komplexa på "Mental Funeral", ja då ska du hålla dig jäkligt långt borta från detta!

"The Green" får en stark sexa med en benzedrinestjärna i kanten.