Dynazty – Sultans of Sin (6)

Band: Dynazty
Titel: Sultans of Sin
Bolag: Sofo

Recensent: Neven Trosic

Det är lätt att gilla DYNAZTY, men desto svårare att frambringa någon särdeles varm uppskattning mot DYNAZTY. Så sammanfattas på bästa vis kärnan hos "Sultans of Sin", men även hos Stockholmsgruppen i allmänhet. På sitt tredje album fortsätter de att på ett prima vis rada upp det mesta som kan krävas för att man ska leverera inom den melodiska hårdrockens domäner och det är inte så att kvintetten misslyckas med uppgiften, men jag hade helt enkelt väntat mig mer än så här.

Att söka med ljus och lykta efter några blivande klassiker på plattan ter sig tämligen lönlöst, vilket emellertid inte hindrar ett antal givna höjdare från att sticka upp. Ösiga "Come Alive" verkar skvallra om en hårdare musikalisk skrud, men denna sträcker sig mestadels till nämnda, mer än godkända, öppningsspår. "Falling" och "The One to Blame" måste definitivt räknas till topparna; den förstnämnda en halvballad, den senare smått släpigt svängig och båda ståtandes med den tjusiga melodinerv som det gärna hade fått finnas mycket mer utav på skivan.
Det vore även dåraktigt att förneka den medryckande effekten hos Melodifestivalsbidraget "Land of Broken Dreams", trots att den i grunden inte är mycket mer än en omstöpning av valfri spänstig BON JOVI-dänga från 80-talet.

Den möjliga anledningen till att DYNAZTY även denna gång enbart placerar sig med beröm över medel är att de kanske vill lite för mycket och därmed mister en del av det hela stycket. Samtidigt som viljan att söka sig till ruffigare marker har växt kvarstår det starka lutandet mot de traditionella AOR-doftande markerna. En kombination vilket visserligen går att genomföra nog så föredömligt och det bör påpekas att DYNAZTY trots allt är på rätt spår gällande detta.