Battle Beast - Steel (7)

Band: Battle Beast
Titel: Steel

Mycket bättre start på karriären än finska BATTLE BEAST fått sedan de sparkade igång 2008 är nog få metal-aktörer förunnat, där främsta triumfen är segrarna i först den nationella- och sedan den internationella Wacken-tävlingen ”W:O:A Metal Battle”. I slutänden har detta lett till att tyska skivbolagsjätten Nuclear Blast valt att ta dem under sina vingar och första kärleksbabyn är kort och gott döpt till ”Steel”. För bolaget är plattan dock endast ett adoptivbarn då den ursprungligen getts ut i Finland av ett mindre bolag under 2011.

Man blir omgående varse om varför gruppen lyckats så bra som de gjort. Likt Näcken med sitt oemotståndliga fiolspel lockar människor ner i bråddjupet, lirar BATTLE BEAST med flirtande tongångar som appellerar direkt till gemene hårdrockare som har minsta lilla svaghet för traditionell heavy metal. Suomi-gängets främsta behållning är att de behärskar konsten att författa låtar med karaktär och omedelbar slagkraft och det skall inte stickas under stolen med att det är både lättsamt och välputsat. Vill man ha heavy metal tillredd enligt ruffigt och avskalat WOLF/GRAND MAGUS-recept är nog inte BATTLE BEAST förstahandsval vid nästa skivköp. Men om det verkar lockande med ett band med rötterna djupt förankrade i ACCEPT, som bjuder på en rejält omgång ös, stundtals har ett sväng som kan spåras till AIRBOURNE och ibland flirtar med både klistrig 80-talshårdrock och klämkäck finsk power metal - ja, då är BATTLE BEAST den musikinstitution som räddar såväl dina tristessfyllda dagar som nästkommande party.

Bakom micken huserar en kvinna vid namn Nitte Valo. Här är det inte tal om någon skör goth-stämma eller pompös sopran (även om vissa inslag indikerar att hon behärskar dessa stilar också) utan om en siren med en sjuhelsikes pondus, kraft och riv i rösten i samma skola som sångerskorna i exempelvis DORO, BENEDICTUM, CRYSTAL VIPER och WHITE SKULL. Nitte tillför rejält med kraft och sätter otvetydig prägel på kompositionerna när hon ylar om heavy metal, slag, cyborgs och historier hämtade från manga/anime-serien Berserk (”Band of the Hawk”, ”Iron Hand” och ”Victory”).

Överlag är repertoaren kvalitetsmässigt både hög och jämn, där varje enskild spår har sitt unikum av medryckande attribut och välslipade detaljer. Hastigheten flexar någonstans mellan mid-tempo och up-tempo, med undantag från starka balladen “Savage and Saints” av förklarliga skäl. Det är en fröjd att hoppa på den 46 minuter långa resan genom BATTLE BEASTs värld av sinnrika hooks, tuffa riff och starka refränger. ”Armageddon Clan”, ”Band of the Hawk”, ”Steel” och ”Show Me How to Die” är ädlast av dem alla enligt mig. ”Steel” är en riktigt stark och inte minst klysch-fylld debut från ett lovande band som verkar vilja satsa allt krut på att göra kanonlåtar av redan beprövat slag än försöka bryta någon som helst ny mark. De lyckas på båda punkterna.