Avatar - Black Waltz (4)

Band: Avatar
Titel: Black Waltz
Bolag: Gain
Betyg: 4/10

Mycket har förändrats sedan svenska AVATAR släppte sitt förstlingsverk "Thoughts of No Tomorrow" 2006. Musikaliskt har bandet gjort en rejäl resa från generisk melodidöds till semi-experimentell modern metal. Föreställ dig Randy Blythe (LAMB OF GOD) som sångare på senaste THE HAUNTED given och du simmar i ungefär rätt bassäng.
Att AVATAR vill spränga gränserna och utvidga sitt sound förstår jag fullständigt. Grabbarna är fortfarande unga och den melodiska Göteborgsdödsen, i sin ursprungliga form, går knappast att ta vidare. I mina öron blir det tyvärr ett ganska misslyckat experiment. På den förra och självbetitlade given, där bandet fortfarande låg något närmare sitt ursprung, var resultatet betydligt stabilare i mitt tycke.

Jag kan inte sätta fingret på vad det egentligen är som inte håller och det är på ett sätt nästan värre än motsatsen. Det betyder nämligen att problemet ligger i helhetsintrycket. Trots bandets experimentlusta och utvecklingsiver blir resultatet en tämligen generisk gegga som tyvärr inte är i närheten av kvaliteten hos den musikaliska kombination jag hintade om ovan. Titelspåret, som bandet också spelat in en urläcker video till (kolla in på YouTube!), är en skön bit som tål att lyssnas på både en och hundra gånger. Svenskvrålade "Blod" är rätt häftig och en och annan utspridd melodislinga slinker ner utan motstånd. I övrigt hittar jag tyvärr inte mycket att glädjas åt.

När jag personligen inte finner något nöje i ett alster brukar jag per automatik börja fundera över vem skivan skulle kunna tänkas glädja istället. Jag är trots allt inte dummare än att jag fattar att min musiksmak inte passar alla och visst är jag tillräckligt intelligent för att urskilja var andra kan finna sitt lystmäte. Personligen hoppar jag alltså över "Black Waltz", men jag kan ändå rekommendera fans av exempelvis LAMB OF GOD, THE HAUNTED, IN FLAMES och SONIC SYNDICATE att åtminstone kolla upp plattan. Förvänta er dock inga stordåd. Generiskt var ordet.