The Kandidate - Facing the Imminent Prospect of Death (6)

Band: The Kandidate
Titel: Facing the Imminent Prospect of Death
Bolag: Napalm
Betyg: 6/10

Att danska THE KANDIDATE har turnerat med ENTOMBED är väldigt logiskt med tanke på hur bandet låter. Släng "Wolverine Blues" och "To Ride..." i en mixer och ut kommer "Facing the Imminent Prospect of Death". Jag vill minnas att fullängdsdebuten "Until We are Outnumbered" hade ett mer eget sound. Det har dock gått nästan två år sedan jag hörde den sist så jag kan ha fel. Om så var fallet så har turnésvängen med ENTOMBED påverkat bandet ordentligt för detta är i stort sett en rak rip-off.

Det betyder dock inte att skivan är rakt igenom dålig. Tvärtom så förvaltar THE KANDIDATE arvet hyfsat väl och sämre förebilder finns ju definitivt. Det som saknas för att dansken ska lyckas göra en Kristan Tyrann on our asses och överta tronen är ett starkare låtmaterial. Skivan fungerar alldeles utmärkt som bakgrundsmusik och det finns egentligen ingenting att klaga på i vare sig framförandet eller musiken som sådan. Det är tungt, svängigt och låter coolt rakt igenom. Det finns dock ingen "Out of Hand", "Eyemaster" eller "Lights Out" så långt ögat når. När skivans speltid nått sitt slut för femte gången minns jag bara att det lät som ENTOMBED. Inte en låt eller not sitter i minnet och det räcker inte på långa vägar. Om det beror på att THE KANDIDATE stressat fram skivan eller på att de helt enkelt inte är bättre låtskrivare låter jag vara osagt. En extra stjärna i kanten går till sångaren Jacob Bredahl (ex HATESPHERE) som skriker sönder stämbanden i vanlig ordning. En aggressiv kille den där Jacob.