Lacuna Coil - Dark Adrenaline (6)

Band: Lacuna Coil
Titel: Dark Adrenaline
Bolag: Century Media
Betyg: 6/10

Italienska LACUNA COIL uppmärksammas tyvärr oftare för (förvisso) vackra sångerskan Christina Scabbias utseende än för sin musik. Det är oftare man ser bandet kamma hem priser för "Hottest chick in metal" än "Album of the year" om man säger så. Personligen har jag inte följt bandets utveckling under senare år då musiken faktiskt varit av betydligt sämre kvalitet än Scabbias spegelbild. Den självbetitlade debut EP:n från 1998 gick hårt på gymnasiefesterna en gång i tiden och såväl debuten "In a Reverie" (1999) och uppföljaren "Unleashed Memories" (2001) finns i samlingen. Tre kompetenta verk som jag återkommer till när jag känner för soft metal med fager kvinnosång. De mer sentida verken har jag dock snabbt avfärdat som alltför amerikaniserade i sitt uttryck.
På "Comalies" (2002) och kanske främst "Karmacode" (2006) hörs verkligen att bandets huvudmål är att slå igenom stort på andra sidan Atlanten. Musiken låter som en trist välling av KORN, EVANESCENCE och SLIPKNOT och inte ens Scabbias härliga stämma har kunnat rädda skiten.

Nya "Dark Adrenaline" gör egentligen inget för att ändra den här bilden, men den här gången lyckas bandet ändå fånga in mig emellanåt. Låtmässigt är verket i mitt tycke betydligt starkare än sina föregångare. Låtar som "Kill the Light" eller "I Don't Believe in Tomorrow" är helt enkelt omöjliga att värja sig emot. Så ska en modern metalslipsten dras! Snygga melodier, ett skönt driv, rejält med tyngd och refränger som sitter direkt på hjärnbarken. Det blir lite väl fluffigt och mjäkigt emellanåt och alla låtar håller definitivt inte samma klass, men man kan ju inte få allt på ett bräde. Covern på R.E.M.s "Losing My Religion" kunde definitivt ha lämnats därhän. Huvaligen vilken slakt! Jag riktigt ryser i hela kroppen. Om de sedan också kunde skicka iväg manlige sångaren Andrea Ferro på språkkurs i engelskt uttal skulle världen bli en bättre plats för oss alla.

För fans av radioinriktad metal är "Dark Adrenaline" dock ett givet köp och en härlig öppning på skivåret 2012.