Kee Marcello - Redux: Europe (3)

Band: Kee Marcello
Titel: Redux: Europe
Bolag: GEM Records
Betyg: 3/10

Recensent: Johan Hagengren

Jag ville verkligen gilla den här skivan. Kee Marcello är min favoritgitarrist och hans otroliga solon och smakfulla melodier på EUROPEs ”Out Of This World” och ”Prisoners In Paradise” har präglat hela min barndom och ursprungliga initiation in i musiken. Där var han i absolut världsklass. När sedan EUROPE gjorde den otroliga blundern att istället för att återförena bandet med Kee på gura, göra det med träbocken och numera gubb-bluesaren Norum som hatar 80-talet och sitt förflutna, blev jag djupt besviken.

Nå, herr Marcellos idé med den här plattan var att återta sitt förflutna, att göra egna och avskalade versioner av de stora hitsen som gjorde honom till gitarrhjälte med hela världen. Detta har Kee självklart all rätt att göra men han vistas på djupa vatten när han vågar sig på vad som för mig är helig mark. Ljudbilden är förändrad från originalens storslagna och feta produktioner till en mer nutida och slätstruken sådan. Kee har en klart godkänd röst men är inte i närheten av Tempests bedrifter. Han låter vek i de högre registren. Bäst gör han sig på ”Open Your Heart”, en låt han sjunger med känsla och där hans lite mer raspiga röst passar fint.

Ny för skivan är inledande ”Redux: Europe”, som Marcello skrev på uppdrag som en hyllning till EU. Låten var ursprungligen tänkt att sjungas av en tenor i stil med Pavarotti men har alltså nu arrangerats om och iklätts rockskrud. Den är skivans egentliga behållning, en trevlig låt som jag gärna hör igen. Med är även EASY ACTIONs ”We Go Rocking” som nu delvis fått ny text där han dissar POISON för deras låtstöld av just den nämnda, samt instrumentala ”Bumble Kee” som borde blidka alla gitarronanister. Han har dessutom låtit sin 18-åriga styvdotter Hanna sjunga på ”Mind In The Gutter”, ett kanske mer känslomässigt än musikaliskt riktigt beslut. Dottern låter oerfaren och hade med fördel kunnat bytas ut.

Skivans problem är att världen egentligen inte behöver den. Jag kan förstå Kees egen önskan och hans rätt till sitt förgångna, men det finns inte en chans att jag kommer att sätta på någon av de här låtarna framför originalen. Hade inte EUROPE släppt de där skivorna för tjugo år sedan så hade det här varit en kanonskiva, men så är inte fallet. Gör er själva en tjänst, lägg pengarna på Kees underhållande självbiografi ”Rockstjärnan som gud glömde” istället.