Korn - The Path of Totality (6)

Band: Korn
Titel: The Path of Totality
Bolag: Roadrunner
Betyg: 6/10

Det är inte bara klimatförändringar som plågar vår värld post-y2k. Det verkar också gå något mystiskt virus bland världens största rockband som tvingar dem till bisarra samarbeten och "utvecklande" stilförändringar. Jag är inte den som motsätter mig förändring rakt av och jag tycker faktiskt att alla band har rätt att vandra sin egen väg i jakt på så kallad självuppfyllelse. Ibland går det dock jävligt illa någonstans efter vägen. METALLICAs uppmärksammade kollaboration med LOU REED och JUDAS PRIESTs bisarra försök att frångå sitt ursprung och ge sig på rockopera är i mitt tycke två tydliga exempel på att utveckling inte alltid är av godo. Nu är detta dubstep/elektro-experiment förvisso inte KORNs första försök att ge sig på något "nytt". Bandet har tidigare bland annat stöpt om sitt tunggung i akustiska versioner och har dessutom begagnat sig av många gästartister på sina tidigare album. Men visst fan känns det udda att höra bandets sedvanligt blyinfattade riff och Jonathan Davis egensinniga stämma över elektroniskt blippande och bloppande.

Jag skulle inte vilja påstå att jag är något massivt fan av vare sig KORN eller dubstep sedan tidigare. "Untouchables" från 2002 tyckte jag dock var förbannat bra och ett par spår från övriga plattor diggar jag skarpt. Därför är det intressant att jag faktiskt gillar detta från första lyssning. I mitt jobb som högstadielärare har jag genom åren stött på ett flertal elever som försökt få mig att tända på just dubstep. SKRILLEX, som medverkar på tre spår här, snurrar just nu i var och varannan elevs Ipod/mp3-spelare. Jag har alltid avfärdat musiken som rent svammel. Efter att ha lyssnat in mig en extravända på de band som medverkar här så står den domen fast; det är de facto rent svammel. I symbios med KORN blir det dock bitvis riktigt spännande. Allra bäst är det när tidigare nämnda SKRILLEX får vara med och leka i öppningsspåret "Chaos Lives in Everything". Det låter som något hämtat från soundtracket till Matrix-trilogin och sitter som lim på hjärnbarken. Riktigt skön låt och en kanonrefräng! MARILYN MANSON-minnande "Sanctuary" (med  NOISIA) gungar skönt och tunga "Way Too Far" (med 12th PLANET) kittlar rent av dansnerven. Men bäst är det som sagt i samklang med SKRILLEX, vilket visar sig ytterligare i de två singelsläppen "Narcissistic Cannibal" och "Get Up!".

"The Path of Totality" är knappast något jag kommer att lyssna på dagligen framöver, men den finner absolut sin plats i min skivsamling utan att skämmas för sig. En skiva som passar såväl öppensinnade hårdrockare som valfri överspacklad fjortis.