The Unguided - Hellfrost (6)

Band: The Unguided
Titel: Hellfrost
Bolag: Despotz
Betyg: 6/10

Min första tanke när jag insåg att THE UNGUIDED huserar hela fyra medlemmar, en kvarvarande och tre avhoppade, från bisarrt överskattade SONIC SYNDICATE var att detta troligen inte skulle tilltala mig det minsta. Det coola omslaget, skivtiteln och Richard Sjunnessons uttalanden om att SONIC SYNDICATE blivit alltför kommersiella höjde dock tempen ordentligt. När melodisk dödsmetall görs ordentligt, det vill säga utan Bandit Rock-anpassade refränger och eurodiscosynthar, är jag definitivt med på skeppet! Tyvärr måste jag erkänna mig lurad på konfekten. Jag tror inte att jag och herr Sjunnesson har riktigt samma syn på vad som är överdrivet kommersiellt och vad som är hårt. Visst, i jämförelse med senaste SONIC SYNDICATE-plattan är detta superbrutalt, men nog är det fortfarande Bandit Rock som är ledstjärnan och templet. Allt är så otroligt tillrättalagt att man nästan baxnar emellanåt. Lite som en dödsmetallens motsvarighet till "American Pie" och "Legally Blonde".

Gräver man sig in under den blankpolerade ytan finns det dock en hel del snygga melodier och riff att avnjuta. Min relation till den här typen av metal är densamma som till exempelvis reggae. Jag gillar egentligen inte musikstilen i sig, men görs det bra är inte jag den som ignorerar musiken "bara för att". Sanningen är den att "Hellfrost" innehåller ett knippe riktigt bra låtar med tillräcklig hitpotential för att överglänsa SONIC SYNDICATE på listorna framöver. Till och med min AMY DIAMOND-älskande sjuåring går omkring här hemma och nynnar på dängor som "Phoenix Down" och "Where the Frost Rose Withers". Hon har till och med bett om att få låtarna på sin MP3-spelare. Hits for Kids nästa? Inte alls omöjligt. Om de nu bara kunde kasta keyboardhelvetet ut genom studiofönstret.