Black Bay - Feeding It (8)

Band: Black Bay
Titel: Feeding It
Antal låtar: 4
Betyg: 8/10
Recensent: Fredrik Sandberg

BLACK BAY är ett Sundsvalls-baserat band som bildades 2004. Sedan starten har man spelat in ett antal demos – "Feeding It" är den femte i ordningen – och därmed hunnit finslipa sitt sound ganska väl. Nämnda sound är en behaglig blandning av hjälpligt tung men ändå elegant metal, där karaktären primärt ges av nästan uteslutande ren sång och snygga arrangemang. Intrycket som ges är moget och genomtänkt, och samtliga fyra låtar är faktiskt rätt starka.

Först ut är "Forget Myself", som är en relativt hittig historia med skönt gung och bra driv som grund för en radiovänlig sångmelodi. Särskilt refrängen sitter som en smäck, och låten har gissningsvis potential att attrahera fans från fler olika metal-genres. Därefter följer titelspåret "Feeding It", som efter ett drömskt intro bjuder på ett något tyngre stuk. Här är det mest noterbara det skruvade breaket, där varannan takt går i 4/4 och varannan i 5/4. Kul grepp, men det urflippade stuket rimmar rätt illa med resten av låten. Tredje spåret heter "Torn Apart", och är en relativt pampig historia med krispiga lead guitar-detaljer över stora ackord. Sången är känslosam och melodin vackert melankolisk, och återigen är hitfaktorn ganska hög. Sista låten bär titeln "Devourer Of Souls" och är ett lite aggressivare, mer tekniskt nummer. Snyggt riffande återfinns på pluskontot, och fans av GODSMACK lär falla för refrängen.

När det gäller referenser till andra band har annars BLACK BAY gjort det hela angenämt svårt. Bandet har en tämligen utpräglad personlighet, och kan svårligen jämföras mot en specifik annan akt. Jag gissar att det finns element på "Feeding It" som kan tilltala fans av nämnda GODSMACK lika väl som deppiga KATATONIA-lyssnare, samtidigt som BLACK BAY sannolikt även når ut till dem som diggar radiovänligare akter likt SCAR SYMMETRY och SAREA.

Det är alltså på det hela taget en stark demo från ett band som känns moget att ta ett steg upp i karriären – jag gissar att vi kommer att få höra mer från BLACK BAY framöver…