Solity - Species 2.0 (7)

Band: Solity
Titel: Species 2.0
Antal låtar: 3
Recensent: Niklas Olniansky

Om man skulle sätta ihop en handbok för demoband, vilken ämnade förkunna hur man på bästa sätt ökar sina chanser att nå ett skivkontrakt, hade SOLITY definitivt kunnat användas som ett föregångsexempel. Lundapågarna har nämligen gått all-in och har varken sparat på krut eller kulor. Skivan är inspelad i en välrenommerad studio (Berno) och har därför schyst ljud, den är pressad och snyggt förpackad och har riktigt skönt artwork. Som skribent och före detta medarbetare på ett skivbolag kan jag inget annat än mysa.

Samtliga ting uppräknade ovan är emellertid extrafaktorer som kan få bolagsbägaren att tippa över till ett jakande besked, viktigast är naturligtvis musiken. Här ställer SOLITY mig i en tämligen knivig sits. Detta eftersom spår 1, "Species 2.0", är bland det fräckaste, fräschaste och mest fascinerande som någonsin kommit från en osignerad akt. Med viss reservation skulle jag till och med vilja basunera ut att det är det bästa ett svenskt hårdrocksband spottat ur sig sedan MUSTASCH gav sig ut och jagade ensamma. Musiken är otroligt smart, ömsom proggig ömsom fläskigt rak. Låtens psykedeliska partier genererar omedelbar ståpäls och allt från sång till rytmsektion levererar en ungdomlig glädje som höjer kreationen ytterligare. Så jävla bra!

Att följa upp denna ljuvliga explosion av musikalisk kompetens med den tarvliga TAKIDA-flörten, "Rawmance", är bortom mitt förstånd. Allt som gjorde "Species 2.0" till en fantastisk låt har filtrerats bort, och kvar är enkom skit. Att sedan avsluta med en "radio edit" av denna avskrädeskomposition är givetvis inte godkänt. Katastrof!

Så hur bedömer man en platta som denna? Faktum är att låten "Species 2.0" är så fabulös att demon med samma namn kan rida på dennes våg rakt upp till ett riktigt bra betyg. Personligen hoppas jag dock att SOLITY kan köra vidare i samma stil som på det första spåret och låta den varjavinter, som nu rasar i vårt land, frysa ut allt vad "Rawmance" heter.