Assaultery - Between Worlds (8)

Band: Assaultery
Titel: Between Worlds
Antal låtar: 5
Betyg: 8/10

Som stort fan av thrash metal sedan barndomen känns det underbart att genren under senare år fått ett rejält uppsving. Äldre band har gjort livskraftiga comebacker (SACRIFICE, ARTILLERY och HEATHEN är tre goda exempel) och en handfull nya band har lyckats finna vägen till mitt hjärta. Hit räknas bland andra HELLISH CROSSFIRE och VEKTOR, för att nämna några få. Samtidigt är det ju dock tyvärr så att en hel del mindre bra band också lyckas ta sig igenom skräpfiltret när en genre blir "populär". Dessa är otaliga och skulle ta en längre artikel i anspråk för att räknas upp.

Sandvikenbaserade ASSAULTERY hör lyckligtvis icke hemma i den sistnämnda skräphögen. Tvärtom så bjuder bandet på fem stenhårda och välljudande spår av kompromisslös thrash i stil med FORBIDDEN och tidiga DEFIANCE ("Product of Society"). Det återfinns dessutom tydliga spår av teutonisk thrash här och där vilket ger ytterligare pluspoäng. "Between Worlds" är blott bandets andra demoinspelning men det låter ytterst professionellt rakt igenom. Låtarna håller hög klass, smaka på titlar som "Cold Steel" och "The Executioner", och musikanterna likaså. Esset i rockärmen är dock sångaren Erik som har en förbannat aggressiv och kraftfull Araya-minnande stämma. Mer behöver egentligen inte tilläggas. Detta är thrash metal som det ska låta - inga konstigheter. ASSAULTERY får mig att vilja dricka öl och det säger väl allt!?