Colossus - The Mechanical Engineering Of Living Machines (6)

Band: Colossus
Titel: The Mechanical Engineering Of Living Machines
Antal låtar: 3
Betyg: 6/10
Recensent: Fredrik Sandberg

Skall man tro MySpace-sidan som tillhör stockholmstrion COLOSSUS lägger bandet ribban högt. Där drar man nämligen paralleller till akter som MASTODON, NEUROSIS, KYUSS och TOOL. Även om jag kanske inte håller med om att likheten finns där i samtliga fall, ger referenserna ändå en hyggligt rättvisande bild av vad det är trion försöker sig på. Långsamma, doomiga riff varvas med nerviga partier och progressivt jazziga trumkomp. Sången – signerad Niklas Eriksson, som även trakterar gitarren – är rivig och andas genuin desperation, och på det hela taget utgör stockholmarnas musikaliska häxbrygd en rätt angenäm bekantskap, möjligen med reservation för att humöret behöver vara anpassat för introspektiv kontemplation.

Några omständigheter drar också ner helhetsintrycket något. Dels är det första av de tre spåren på ”The Mechanical Engineering…” ett instrumentalt intro, som inte tillför nämnvärt mycket. Detta lämnar bara två egentliga låtar för lyssnaren att ta del av, vilket känns något i underkant om man vill bilda sig en uppfattning om ett band. Dessutom är produktionen inte riktigt på topp, vilket framför allt märks i form av att sången ligger lite för lågt i mixen. Även trumljudet kunde varit aningen vassare, särskilt med tanke på att skinnpiskaren Thomas Norstedt emellanåt öser på föredömligt med Bill Ward-liknande korsningar mellan komp och fill-in.

Nåväl, på det hela taget gillar jag COLOSSUS ambitiösa ansats, och andra spåret ”Dance Of Nijinsky” (som lustigt nog bär titeln "God Is The Fire In The Head" på bandets MySpace) är bitvis ruggigt stämningsfullt, varför jag är villig att ha ett visst överseende med skönhetsfläckarna. Kan stockholmstrion i och med nästa giv presentera något fler låtar som ligger i paritet med de skönaste partierna på ”The Mechanical Engineering…”, och då helst i snäppet snyggare produktionsmässig förpackning, tror jag säkert att de lär plocka hem en hel del uppskattning.