Zephyra - Kämpaglöd (6)

Band: Zephyra
Titel: Kämpaglöd
Antal låtar: 6
Betyg: 6/10
Recensent: Fredrik Sandberg

"Like a badass high five. In the face. With a chair." Nja, fullt så hårda som den (coola) egna beskrivningen av sig själva kan Borås-bördiga ZEPHYRA knappast sägas vara. Detta framgår kanske också av de band man listar som referenser/influenser: tidiga METALLICA, EVERGREY och DARK TRANQUILLITY omnämns. Vad det handlar om är alltså riffbaserad men mollanstruket elegant metal, där frontkvinnan Åsa Netterbrant växlar mellan guttural growl och melodiös rensång.

När det gäller bandets senaste demo, "Kämpaglöd", har jag svårt att avgöra om boråsarna är modiga eller dumdristiga. Säkerligen kan valet av approach ifrågasättas, när ZEPHYRA följer upp den väl mottagna EP:n "First Blood" (2011, producerad av CEMETARY-grundaren Mathias Lodmalm) och en plats på Metaltowns camping-scen 2012 med en egenproducerad, hemmainspelad demo – därtill en trummis kort. Någonstans får man väl ändå lov att beundra deras tro på de egna låtarna, och ivern att få sprida dem, antar jag.

Hur väl faller dristigheten ut, då? Tja, det är lite blandat. Ljudkvaliteten når väl inte riktigt upp till den hos föregående släpp, men det är heller inte att förvänta. Helt klart är i alla fall att det finns potential i låtmaterialet, även om det sett över demons sex spår spretar något i kvaliteten. Refrängerna i "Forced Family" och "Imprisoned Queen" är båda två riktigt, riktigt starka rent låtskrivarmässigt, och det finns en hel del eleganta gitarrslingor och -arrangemang inkilade mellan det thrashiga stackato-riffandet. Sångerskans growl håller klart godkänd klass, medan jag har lite svårare för de här och var förekommande inslagen av uppbackande manlig dito från strängbändarna i bandet.

Det finns två saker jag skulle önska mig för att på allvar vilja ta ZEPHYRA till mitt hjärta. Det ena är ytterligare något vässande på låtmaterialet. Jag förstår att bandet gärna vill behålla sin särprägel med mixen av vän skönsång och lite hårdare passager, men det är i sina eleganta stunder man känns vassast. Följaktligen kunde kanske ett något större fokus läggas på dessa styrkor, utan att för den skull behöva förvandla sig själva till WITHIN TEMPTATION?

Det andra är att jag önskar att Åsa Netterbrant skulle släppa loss ordentligt även på rensången. Till och med de spår jag ser som något svagare (som t.ex. "Pessimist") innehåller ett par riktigt snygga melodier, men ibland får jag intrycket av att sångerskan håller tillbaka en aning, vilket tar ner intrycket. Det verkar finnas en viss osäkerhet som gnager lite, och jag har en känsla av att det finns mycket mer att hämta från ZEPHYRA den dag det kläms i för fulla segel...

Som det nu är landar helhetsintrycket på klart godkänt givet de förutsättningar bandet vald att producera demon under, men på nästa släpp är det upp till bevis – finns det en växel till eller inte?