Ie At Heart - We Will Win (9)

Band: Ie At Heart
Titel: We Will Win
Antal låtar: 3
Betyg: 9/10
Recensent: Fredrik Sandberg

Frågar man de nu Göteborgs-boende (men Linköpings-bördiga) herrarna i IE AT HEART själva, så beskriver de sin musik som progressiv rock med ena benet i det experimentella, och det andra i det ”enkla men vackra”. Som influenser anges MARS VOLTA och tidiga MUSE. Eftersom ingendera akten normalt tillhör mina favoriter, är det med mer nyfikenhet än förväntningar jag tar mig an trions egenproducerade trelåtars-EP ”We Will Win”.

Döm därför om min förvåning när jag faller handlöst.

Produktionen är i stort sett felfri, givet att detta handlar om ett egenproducerat släpp, och även rent låtmaterial-mässigt finns det mycket att gilla: Ljudlandskapet är drömskt, suggestivt och känslosamt till den grad att det nästan går till överdrift, men bara nästan. Intrikata arrangemang, intelligenta små gitarrslingor och funkiga små trumkomp bidrar till att skapa en i sanning progressiv helhet, toppad av en ruskigt stark sånginsats från frontmannen David Linghammar.

Lyssna till exempel på refrängpartiet efter dryga fyra minuter i utmärkta ”Persona Non Grata”, när sången kommer ensamt utan komp – här är det snudd på klump i halsen, och total gåshudsvarning! Även ”We Don’t Belong” är ett påtagligt starkt nummer, och dess närmast jazziga uppbyggnad och framtoning sätter en säregen och charmig prägel på spåret. Vackert värre, och jag kommer på mig själv med att på samma gång tänka på så olika akter som BO KASPERS ORKESTER, svenska pop-bandet FUFFENS, och OPETH.

Avslutande (och långa!) ”Apparatus Smiles” är väl det enda spåret med något av en skönhetsfläck, i och med det lite väl utdragna tysta partiet i mitten, men samtidigt är låten som helhet något mer intensiv och tempostark än de övriga två, vilket utgör en fin kontrast. Därmed har jag egentligen inte särskilt mycket alls att anmärka på IE AT HEART – istället ser jag det som ett utslag av svår kosmisk orättvisa om bandet inte får göra sig ett namn på den progressiva svenska rockhimlen inom kort.