Work Of Art - In Progress (7)

Band: Work Of Art
Titel: In Progress
Bolag: Frontiers

Recensent: Janne Stark

WORK OF ART slog den melodiska rockvärlden med häpnad med sin ganska oväntade debutplatta för två år sedan. Förväntningarna har var väl därför inte varit så värst små när nu uppföljaren är på plats. Redan i inledande ”The Rain” visar de att ingen som helst kvalitetsförsämring har skett. Sången är top notch, körerna står som spön i backen och produktionen låter världsklass. För egen del kan jag ibland tycka det är lite tandlöst, men det beror helt på humöret och på att jag vuxit upp med tyngre band som MOUNTAIN, DEEP PURPLE, MONTROSE, etc. WORK OF ART har inget tuggmotstånd whatsoever, men det betyder inte att det är dåligt. Det är snarare att plattan är lättlyssnad och man låter sig allt som oftast ryckas med, låtarna flyter på och man blir på gott humör. Möjligen att ”Eye Of The Storm” sticker till lite med sitt lite tyngre riff. Jag är ju även en sucker för band som GIANT, HARLAN CAGE, JOURNEY och dess svenska gelikar som ECLIPSE, SNAKES IN PARADISE och HOUSE OF SHAKIRA, och här passar ju WORK OF ART in som en välsågad pusselbit. Jag vill gärna ha min AOR med en ganska stor klick välstekta gitarrer och det finns här i flertalet låtar också till min glädje. Plattan innehåller, förutom den tidigare nämnda ”Eye Of The Storm”, flera låtar som sitter som en pannbiff i en marmorvägg, typ den suveräna ”The Great Fall” och den bitvis nästan bluesiga ”Castaway”. Jag hör en hel del TOTO-influenser här också, och då menar jag det lite tuffare TOTO, vilket inte heller är fel. Med beröm godkänt skulle jag nog säga.