ICS Vortex - Storm Seeker (7)

Band: ICS Vortex
Titel: Storm Seeker
Bolag: Century Media

Den extrema metallens mest personliga röst är tillbaka och ingen kunde vara gladare än jag. Ända sedan BORKNAGARs "The Archaic Course" har jag dedikerat följt Simen Hestnes röst vart den än ljudit. ARCTURUS, DIMMU BORGIR och BORKNAGAR är självfallet de mest kända exemplen, men han har också lånat ut sin ljuva stämma på annat håll. Alltid med samma kvalitetshöjande resultat. På sitt första soloverk "Storm Seeker" tar han hjälp av sin forne BORKNAGAR-kollega Asgeir Mickelson på trummor och i övrigt spelar han alla instrument själv, bortsett från ett par gitarrsolon signerade Cyrus (SUSPERIA).

Vad gäller själva framförandet finns inga som helst svagheter att hitta. Hestnes röst är starkare än någonsin förr och han utnyttjar detta till fullo. Rent musikaliskt hörs referenser och influenser från såväl BORKNAGAR som ARCTURUS. Inte speciellt förvånande kanske. Bitvis, när gitarrerna svärmar som mest, dyker även IMMORTAL upp i tankarna. Till detta läggs också ett par softare spår som snarast påminner om något RUSH kunde ha släppt i mitten av åttiotalet. Öppningsspåret "The Blackmobile" skulle ha suttit som en smäck på BORKNAGARs "Quintessence" om det inte vore för att låten handlar om en bil, komplett med motorljud och hela baletten. Intressanta kontraster minst sagt. "Odin's Tree" låter som om den vore hämtad direkt från "The Archaic Course" och även melodistinna "Skoal!" påminner kraftigt om samma band. Tre fantastiska låtar som får det att vattnas i munnen! Efter denna öppningstrio svänger det istället mot ARCTURUS på briljanta "Dogsmacked" och sedan är det blandad kompott skivan igenom. I huvudsak skulle jag välja att klassificera skivan som progressiv hårdrock men visst lyser Hestnes bakgrund som sångare i några av Norges bästa black metalband igenom. Denna blandning gör att skivan på en och samma gång känns såväl underbart varierad som tämligen splittrad. Om detta vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Det varierar med humöret skulle jag vilja påstå. Avslutningen är inte lika stark som inledningen men lyckas ändå hålla upp kvaliteten en bra bit över godkänt.

För fans av mannen ifråga är detta självklart ett veritabelt smörgåsbord av gottigheter. Att Hestnes gjort comeback i såväl BORKNAGAR som ARCTURUS gör kanske dess existens mindre befogad men bra musik är bra musik och i slutänden är det precis vad "Storm Seeker" handlar om. Riktigt bra musik skapad av en fantastisk sångare som förtjänar varje möjlighet att nå ut till den stora massan.