Pagan's Mind - Heavenly Ecstasy (7)

Band: Pagan's Mind
Titel: Heavenly Ecstasy
Bolag: Steamhammer

PAGAN’S MIND skivdebuterade 2000 med “Infinity Divine”. Själv upptäckte jag bandet i samband med deras andra album “Celestial Entrance” (2002). Något favoritband har norrmännen aldrig utvecklats till, men jag har ändå följt gruppens framfart med stort intresse. Genren PAGAN’S MIND rör sig inom är melodiös metal med progressiv touch. Gruppen har ett tämligen eget sound, men DREAM THEATER, THRESHOLD, SYMPHONY X, SAVATAGE och inte minst QUEENSRYCHE är band jag associerar till när jag lyssnar på dem.

“Heavenly Ecstasy” är PAGAN’S MINDs femte skiva och den håller ungefär samma klass som sina föregångare, dvs klart bra. Man känner definitivt igen det typiska soundet, men stilmässigt har det faktiskt skett en liten förändring. De nya låtarna är lite mindre progressiva än vanligt, eller mer lättillgängliga och kommersiella om man istället vill uttrycka det så. Detta borde egentligen gynna denne skribent som gärna vill ha sin metal lättsmält, men som jag redan varit inne på så tycker jag att de varken vunnit eller förlorat på den nya inriktningen.

Plattan inleds med introt “Contact“. Öppningslåten “Eyes of Fire” ger skivan en bra start, men det är nästa spår som är hela CD:ns största behållning. Jag vill nog påstå att “Intermission” är PAGAN’S MINDs bästa låt hittills. Fantastiskt bra! Hade alla låtar varit lika bra som den hade ett högre betyg garanterat bärgats, men tyvärr tunnar det sedan ut lite för snabbt. QUEENSRYCHE-inspirerade “Walk Away in Silence” är även den riktigt bra och kanske någon mer också, men framförallt på andra halvan finns det några låtar som inte håller önskvärd nivå. Därmed inte sagt att de är dåliga.

För att sammanfatta det hela så ger inte “Heavenly Ecstasy” någon himmelsk extas (utom möjligtvis i nämnda “Intermission” då…), men det är en ny solid release från ett mycket stabilt band.