Sabaton - Primo Victoria (9)

Band: Sabaton
Titel: Primo Victoria
Bolag: Black Lodge

Med det enorma utbudet av metal som idag pyntas ut på marknaden är det som band väldigt lätt att försvinna i mängden och kanske till och med få den inte allt för smickrande stämpeln "dussinband". Men så då och då dyker det upp grupper som gör att ögonbrynen höjs lite extra på lyssnaren; grupper som inte nödvändigtvis måste vara nyskapande, men som ändå lyckas sätta sin tydliga prägel på sitt musicerande. Svenska Sabaton har lyckats med detta konststycke - att spela hederlig metal men ändå låta eget. Paralleller kan göras med t.ex Running Wild eller Manowar " det finns väl ingen levande hårdrockare vid sina sinnens fulla bruk som inte känner igen deras karaktäristika sound. Det är därmed inte rättvist att rakt av jämföra Sabaton med något annat band, men om du råkar gillar ovannämnda konstellationer så lär du även rådigga Sabaton. Jag kommer också i sammanhanget att tänka på tyska Dark at Dawns tidigare verk "Baneful Skies" och "Crimson Frost". Främst kanske därför att Joakim Brodén uppvisar en hel del likheter med Thorsten Kohlrausch när denne tar i med sin grova stämma, men även därför att det finns en hel del gemensamma musikaliska attribut att finna.

Sabaton är - i motsats till vad många tror - inte helt purfärska, då de funnits som konstellation sedan 1999 och tills dagens dato faktiskt satt tre skivor på disk. Den självfinansierade promon "Fist for Fight" (2001), vilken gav bandet kontrakt med italienska Underground Symphony utgavs som fullängdare året därpå under nämnda bolags fana. Därefter spelade de in sitt "riktiga" debutverk "Metalizer" i välkända studio Abyss, men som än idag av någon anledning inte är släppt av skivbolaget. Medlemmarna valde till slut (i frustration?) att utan finansiellt stöd åter igen kliva in i studio Abyss och spela in ytterligare ett verk, vilket kom att bli "Primo Victoria" - ett imponerade verk (släppt av Black Lodge) som otvivelaktigt kommer ge bandet den uppmärksamhet de förtjänar. Detta är nämligen högklassig och extremt medryckande metal " punkt slut! Förvisso lever de ibland farligt nära gränsen till att bli överdrivet svulstiga, men de kliver aldrig över gränsen. Det bjuds mestadels på storslagna mid/up-tempo hymner med markanta ljudmattor från rytmsektionen, ett inferno av grymma hederliga riff och stundtals dyker det upp riktigt pampiga syntar. Lägg där till Joakims kraftfulla strupe, körer, starka refränger och ljudbilden kan inte bli annat än magnifik. Albumets dryga 41 minuters speltid är med sina nio spår så optimerade med metal att ingen kan kräva en sekund ytterligare. Skivans tema behandlar förövrigt diverse krigskonflikter i modern tid och från det att vi kliver iland på Normandies kust på dagen D - i grymma öppningsspåret "Primo Victoria", via dubbelkaggetornadon "Reign of Terror" tills att de sista tonerna från hymnen "Metal Machine" tonat ut, är detta en ren njutning för den sanne hårdrockaren.