Impellitteri - Pedal to the Metal (6)

Band: Impellitteri
Titel: Pedal to the Metal
Bolag: Steamhammer

Grattis herr Impellitteri och c:o till 2005 års tveklöst fulaste omslag! Trots att vi bara är inne på årets andra kvartal är jag redan nu övertygad om att Derek Riggs omslagskreation triumferar vid årets slut i denna mindre hedervärda kategori. Tur då att inte musiken är lika värdelös som konvolutet är horribelt. Gitarrvirtuosen, vars efternamn givit namn åt gruppen, är helt klart en snubbe som vet hur man behärskar sin käraste ägodel. Likaså inger sångaren Curtis Skelton respekt med sitt breda vokala register. Däremot är skivan under luppen, tillika Impellitteris senaste verk, "Pedal to the Metal" - trots kompetent musicerande - en historia som genremässigt spretar åt alldeles för många håll och vars låtmaterial inte riktigt når ända fram. Här finner vi en salig kompott av US-power metal, Euro-power metal, heavy metal, en hel del "vanlig" hårdrock och lite aggro-metal a la Pantera. Låter förvisso trevligt, men denna mångfald kommer inte riktigt till sin rätt och resulterar snarare i ett schizofrent intryck snarare än en balanserad variation. Därmed inte sagt att detta på något sätt är oävet. Nej, stundtals är det faktiskt riktigt bra som i tunga öppningsspåret "The Iceman Cometh", heavy metal klingande "Judgement Day" och det klockrena power metalspåret "The Writing's on the Wall". Men väljer man även att inkludera svaga spår som intetsägande "Propaganda Mind" och totalt usla "Punk" (förvisso ämnad att vara parodisk) på en redan splittrad skiva, så kan inte betyget bli av någon ädlare karaktär. Strax över medel - inte mer!