Badmouth - Heavy Metal Parking Lot (7)

Band: Badmouth
Titel: Heavy Metal Parking Lot
Bolag: Rambo

Recensent: Janne Stark

Snacka om årets upphämtning! Bandets självbetitlade debut fick en minst sagt ljummen recension från min sida. Den enda låt som på något sätt intresserade mig vad den avslutande ”Supersassy Baby”, vilket är ett ganska magert resultat. Vidare var mixen av Paul Sabu allt annat än kraftfull och passade definitivt inte bra för bandets sleaziga hårdrock. Det lät odynamiskt och vekt. Den rejäla upphämtningen gäller så väl låtmaterial som produktion. Det ska vara någon som SATORs Chips Kisbye för att förstå hur rock ´n roll ska låta. Nu infinner sig verkligen den eftersaknade ljudmässiga sparken i skrevet. Fett och med rätt punsch! Låtmässigt har man också tagit ett rejält kliv. Det handlar fortfarande om okonstlad och rak sleazig hårdrock, men nu finns bra hooks och låtar som verkligen sätter sig. Här finns även små produktionsmässiga detaljer som lyfter det hela, typ de snygga överstämmorna i ”Silver Lining”, en detalj, men ack så viktig. Vidare klagade jag på Randys otighta gitarrsolon. Även här – rejäl upphämtning. Visst, grabben har inte gått och blivit shredder, men han ger sig inte på mer än han klarar av och det han gör det sätter han vilket gör att det låter riktigt bra. Jag tycker även att sången har fått sig ett lyft, även om förutsättningarna definitivt fanns där redan. Allt sitter ihop på ett helt annat sätt och jag kan glatt konstatera att detta är en platta som definitivt kommer att besöka min CD-spelare fler gånger. Bra jobbat!