Sepultura - Kairos (6)

Band: Sepultura
Titel: Kairos
Betyg: 6/10

När Max Cavalera lämnade SEPULTURA 1996 försvann också lejonparten av mitt intresse för bandet ut genom fönstret. Max var drivkraften, rösten och den huvudsakliga kompositören i bandet och hans frånfälle hördes tydligt på 1998-års aptrista "Against". En tragisk uppvisning i trist aggro-hardcore/semi-thrash. Sakta men säkert har dock bandet jobbat sig uppåt och på senaste plattan "A-Lex" började det faktiskt låta rätt bra emellanåt. Nya "Kairos" är ännu ett kliv i rätt riktning. Först och främst därför att man hittat tillbaka till thrashen igen. Ofta låter det faktiskt rätt likt gamla klassiker som "Arise" och "Beneath the Remains" och det är ju aldrig helt fel.

Det är dock inte frid och fröjd rakt igenom. Derrick Green är fortfarande en av genrens svagaste vrålare och hans röst drar ner betyget ett par snäpp på egen hand. Dessutom saknas den okuvliga energi som fanns på tidiga SEPULTURA-alster. Att det är ett gäng 40-plussare som hanterar instrumenten hörs alldeles för tydligt. Bilder av en samling grånande gubbar som sitter i studiosoffan och spelar lite gitarr mellan fikapauserna spelas upp för mitt inre öga. Musiken svänger tvärt mellan gamla hederliga thrashriff som låter lite lagom hårda och tunggung som låter mer pubrockiga än sludgeknarkiga. Det är svårt att i ord beskriva detta fenomen, men poängen är att det låter alldeles för laidback och halvdant. Man önskar bara att bandet kunde trycka plattan i botten och ösa på rejält någon gång. Kanske handlar det om en miss rent produktionsmässigt!? Faktum kvarstår dock att det är alldeles för lamt för att träffa lyssnaren i solar plexus. När det kommer till denna typ av musik är det ett måste!

Jag skrev i inledningen att detta är ett steg i rätt riktning och det är det faktiskt trots min kritik. Rent låtmässigt finns det en del positivt att ta fasta på. Titelspåret är till exempel en alldeles utmärkt thrashsmocka och trion "Seethe", "Born Strong" och "Embrace the Storm" är samtliga riktigt bra låtar. Dessa lider tyvärr av ovan beskrivna symtom och tappar därför lite av sin slagkraft på vägen. Gillar du sentida SEPULTURA kommer du troligtvis att älska "Kairos". Den är trots allt i mitt tycke bandets klart vassaste platta sedan "Roots". Vill du ha äkta SEPULTURA-metal är det dock CAVALERA CONSPIRACY som gäller nuförtiden.