Draconian - A Rose for the Apocalypse (8)

Band: Draconian
Titel: A Rose for the Apocalypse
Bolag: Napalm Records

“A Rose for the Apocalypse” är Säfflebaserade DRACONIANs femte album och en naturlig uppföljare till bandets tidigare verk. Precis som förut handlar det om en hybrid av death, doom och gothic metal som främst för tankarna till tidiga upplagor av band som MY DYING BRIDE och PARADISE LOST. Även om DRACONIANs musik har rötterna i den brittiska 90-talsmyllan, så är själva soundet desto mer uppdaterat och typiskt svenskt. När det gäller ljudbilden associerar jag snarare till svenska kollegor som KATATONIA och OPETH. Om detta kan bero på den gemensamma nämnaren Fascination Street Studios får var och en dra sin egen slutsats kring.

Låtarna på “A Rose for the Apocalypse” klockar ofta in runt 6-7 min och det är inte direkt några hits som strömmar ur högtalarna. Musik behöver dock inte vara hittig för att vara bra och det är DRACONIAN ett utmärkt exempel på. Gruppens styrka ligger i helheten. Växlingarna mellan blytung doom ackompanjerad av Anders Jacobssons avgrundsdjupa growl och de mer melankoliska och melodiösa partierna, där vi ofta ledsagas av Lisa Johanssons förtrollande vackra röst, är perfekt avvägda.

Det är inte lätt att framhålla några enskilda favoritlåtar på “A Rose for the Apocalypse”, då det främst är jämnheten och den imponerande höga lägstanivån som ligger till grund för det höga betyget. Mest lättillgänglig är väl “The Last Hour of Ancient Sunlight”, men måste jag välja en favorit i detta starka startfält blir det nog det 7 min långa öppningsspåret “The Drowning Age” som förutom att vara en jävligt bra låt på något sätt även sammanfattar vad DRACONIAN är och står för.

Har du inte redan upptäckt DRACONIAN är det dags att göra det nu. För fans av grupperna som nämns i första stycket borde det vara en självklarhet att kolla upp detta eminenta band.