Devin Townsend Project - Deconstruction (7)

Band: Devin Townsend Project
Titel: Deconstruction
Bolag: InsideOut

Devin Townsend är en eklektisk jäkel, inget snack om den saken. Vad han än tagit sig an genom karriären så har bara en sak varit riktigt säker och det är att man inte haft den blekaste om hur det ska komma att låta. Tror fan att Townsend själv är i det blå angående detta. 18 år efter att ha skivdebuterat på STEVE VAIs "Sex & Religion" har han dock skapat sig en helt egen nisch inom vad som lättast skulle kunna beskrivas som progressiv rock/metal.

"Deconstruction" är den hårdarde beståndsdelen i ett dubbelsläpp som dels släpps just som en dubbelbox men även som separata album. Till sin hjälp har han här bland annat kallat in Mikael Åkerfeldt (OPETH), Ihsahn (EMPEROR), Joe Duplantier (GOJIRA), Paul Masvidal (CYNIC) och Fredrik Thordendal (MESHUGGAH). Att ett nytt album med kanadicken ifråga är svårbeskrivet är givet men detta är troligen hans mest efterblivna och skruvade skapelse hittills. Om sanningen ska fram så har jag svårt att lyssna igenom hela skivan under en sittning. Det kräver sin man att konfronteras med Townsends skruvade musikaliska landskap. Detta betyder dock också att det hela tiden finns nya upplevelser att möta, vilket i sin tur ger skivan ett längre livsspann.

Som album betraktat är skivan lite väl splittrad för min smak. Det blir lätt så när man använder sig av olika sångare i nästan varje spår och när låtarna sinsemellan bjuder på allt från black metal till AOR. Som individuella låtar är de däremot riktigt, riktigt bra. En del rent av det bästa mannen snickrat ihop sedan STRAPPING YOUNG LADs "City". Åkerfeldts insats på blytunga "Stand" står i en klass för sig. Vilken röst den mannen har och vilken förbannat bra låt det är! Även Ihsahn gör en grym insats på lika grymma "Juular".

Gillar du Townsends mest skruvade grejer är "Deconstruction" ett givet köp. Den med smak för lättsamma arrangemang bör dock hålla sig borta.