Within Temptation - The Unforgiving (8)

Band: Within Temptation
Titel: The Unforgiving
Bolag: Gain/Sony Music

Få band erbjuder så gedigen paketering av symfonisk metall med goth- och pop-inslag som WITHIN TEMPTATION. Backkatalogen består av blott fyra studio-fullängdsalbum sedan debuten ”Enter” 1997, men något klavertramp finns inte. Med senaste releasen ”The Heart of Everything” (2007) kändes det å andra sidan som att holländarna kommit till ett ändpunkt där de förfinat sin konstform till max och en platta till i samma anda kunde riskera stagnation. Ett litet feldrag i ett sådant läge och vi recensenter skulle stå redo att obarmhärtigt blottlägga misstagen. Men så blir det inte. Långt därifrån. ”The Unforgiving” är istället en gourmeträtt av delikataste slag. Det bästa gruppen någonsin tillagat. Om skivan vore just en maträtt skulle den normalt bistra juryn i Sveriges mästerkock dansa av lycka.

Varenda vers, brygga och refräng - ja varje ton - är snuskigt träffsäkra och välavvägda. Sharon den Adel alltid passionerade sång är om möjligt än mer övertygande än tidigare. Må bandet ha gjort många bra låtar, men större delen av ”The Unforgiving”-repertoaren sopar banan med det mesta av det tidigare materialet. Dessutom har kvintetten vågat släppa fram lite mer av sin tyngre rock- och metallsida än vad vi hört på senaste tiden, även om pop-sidan absolut inte lämnats på ritbordet. Kanske mest värt att uppmärksamma - och en stor anledning till att albumet känns så piggt - är att gruppens (dolda) 80-talsinfluenser inte fjättrats, utan nu släppt fria för vinden. Något som bär upp musiken på nyfunna vingar. Den ”Wicked Game” (Chris Isaak) ekande ”Faster” är minst lika snygg som 80-talslåten (eller för all del HIM-covern), ”Iron” är lika stark som materialet i titeln, ”Shot in the Dark” skjuter skarpt med sin moderna framhållning och pop/rock-juvelen ”Sinéad” är bländande välslipad. Så fortsätter det. Personligen tycker jag bara det är avslutande ”Stairway to the Skies” som dippar lite.

Men bandet har inte bara gjort ett grymt bra album, utan ett grymt bra konceptalbum. I samarbete med serietidningsförfattaren Steven O'Connell (Bloodrayne, m.m.) och dito-illlustratören Romano Molenaar (Witchblade, X-Men, m.m.) har de skapat en laddad actionthriller-story (med övernaturliga inslag) och detta gör såklart inte helheten mindre intressant. Och inte nog med det. I tillägg kommer faktiskt ”The Unforgiving” ut som serietidning under året. En prequel finns redan utgiven. I en allt tuffare skivbransch är detta helhetsgrepp så klart ett marknadsföringsmässigt genidrag. WITHIN TEMPTATION har ånyo säkrat sig en succé. En värdig sådan.