Amon Amarth - Surtur Rising (9)

Band: Amon Amarth
Titel: Surtur Rising
Bolag: Metal Blade
Betyg: 9/10

Den melodiska dödsmetallens svar på MOTÖRHEAD är tillbaka och det smäller förstås högt i vanlig ordning! Nydaning och utveckling är inte ord man normalt associerar med AMON AMARTH och den sanningen kvarstår även 2011. "Surtur Rising" är bandets nionde släpp (debut EP:n "Sorrow Throughout the Nine Worlds inräknad) och visst fortsätter de i vana upptrampade spår. Så fort "War of the Gods" sparkar igång festen flyger näven i luften och det lilla hår som finns på mitt huvud rör sig i takt med musiken. Bisvärmsgitarrer - check. Dundrande trummor - check. Guttural sång ala djävulen himself - check. Melodier att dö för - check! Man vet helt enkelt vad man får när dessa mjöddrickare är i farten. Precis som i fallet MOTÖRHEAD är detta dock inget negativt. Snarare tvärtom! Det bandet alltid lyckas med är att få ihop enskilda låtar som med lätthet kan kallas hits och samtidigt väva ihop dessa till en sammanhållen helhet. Det är sjukt imponerande och för varje nytt släpp undrar man om idéerna inte ska börja sina. Tack och lov är så ännu inte fallet.

"Surtur Rising" är ingen konceptplatta men självklart är de nordiska gudarna allestädes närvarande i lyriken. Surt, Loke och Frej är några av de gudar som avhandlas denna gång. AMON AMARTH har fått en del skit genom åren för att de snöat in på vikingar och asagudar. De har kallats rasister och sammankopplats med diverse högeridioter. Bandmedlemmarna har dock alltid förnekat allt samröre och stenhårt hållit fast vid sin linje. Personligen anser jag att vikingasägner och hård metal passar utmärkt ihop och AMON AMARTH är kanske det band vid sidan av MOONSORROW och THYRFING som bäst lyckats med konstycket att sammanfoga dessa tu. I vanlig ordning är det svårt att plocka ut favoritspår då samtliga låtar sitter som superlim på hjärnan från första lyssning och det brukar normalt ta ett par månader för de absoluta favoriterna att växa fram. På rak arm kan jag nämna titlar som
supermelodiska "Destroyer of the Universe" och vrålbrutala "A Beast am I" men alla spår håller absolut toppklass. Lyssna bara på intromelodin i sagolika "Live Without Regret"! Legen....wait for it...dary!! Jämte MOONSORROWs "Varjoina Kuljemme Koulleiden Maassa" är detta årets hittills starkaste släpp! Ännu en kalasplatta från Sveriges i särklass bästa melodiska dödsmetallband! Kanske rent av deras starkaste i karriären!?