Katana - Heads Will Roll (6)

Band: Katana
Titel: Heads Will Roll
Bolag: Rambo Music
Betyg: 6/10

Knackar du in ”katana” i din sökmotor lär det i första hand inte vara det Göteborgsstationerade bandet du får träff på utan det japanska samurajsvärdet. Men resultatet är ändå inte helt irrelevant då svenskarna anspelar en hel del på landet i öst i sina låttitlar och texter. Den zebraspandex-beprydda klanen har gått i den skola från vilka ANGEL WITCH, GRIM REAPER, LOUDNESS och TOKYO BLADE en gång utexaminerats och där EUROPE och andra ”fluff”-gäng tagit en och annan kurs. Korridorerna, ja dom har en påtaglig doft av giganter som IRON MAIDEN i sina tidiga år. Behöver jag nämna vilken tids-era som genomsyrar "Heads Will Roll"?

KATANAs debut är en uppfriskande - om än lite ojämn - historia man inte kan låta bli att ryckas med i. Kvintetten kickstartar med energiexplosioner i form av morgonpigga ”Livin' Without Fear” och galopperande ”Blade of Katana” och understryker därmed omgående att de har god näsa för träffsäkra och finessrika 80-tals heavy metal/hårdrocks-anthems. Tyvärr finns det moment då gruppen seglar lite väl långt in på hårspraysdecennient lättviktsfarvatten. Refrängen till “Across the Stars” är riktigt blaskig och trots att kommersiella “Heart of Tokyo” klistrar sig envist fast på hjärnbarken, så urholkar denna typ av inslag skivan något i min mening. Men det gör definitivt inte ett spår som "Quest for Hades”. Här har vi rest en bra bit ifrån lättsamhetens territorium. När den bländande sjuminutersskapelsen dånar ut ur mina högtalare går tankarna till episka heavy metal-band såsom BATTLEROAR men kanske främst till något IRON MAIDEN skulle ha kunnat konstruerat på sina första Bruce Dickinson-frontade plattorna. I mina öron är detta skivans regent.

”Heads Will Roll” har en formula som ligger i tiden med sin tydligt stansade retro-stämpel i pannan, utan att för den delen förlora kontakten med sin samtid. Det är ett hungrigt, nästan partydoftande, album redo att glupska i sig av metal-fansens hjärtan. Debuten är en rivstart, men jag är övertygad om att KATANAs bedrifter framöver kommer lysa än starkare.