DevilDriver - Beast (7)

Band: DevilDriver
Titel: Beast
Bolag: Roadrunner

Hånad som få har han blivit den gode Dez Farfara. Som frontfigur i nu- metallens kanske allra sämsta band genom tiderna, COAL CHAMBER, fick han utstå spott och spe till den grad att han nästan drunknade i saliv. När han sedan drog igång betydligt hårdare DEVILDRIVER var belackarna snabba att sänka även det skeppet. Nio år och fyra album senare har bandet dock börjat raka in cred-poäng och med femte albumet "Beast" på ingång visar man upp sig från sin allra hårdaste sida. Det handlar fortsatt om så kallad "groove" metal med massiva PANTERA-komplex, men tydliga influenser från Göteborgsk dödsmetall och melodisk black metal trängs också om utrymmet. Soundet blir trots detta aldrig schizofrent då bandet lyckas med konststycket att sammanfoga bitarna på bästa möjliga sätt.

Bandet har själva kallat skivan för sin absolut hårdaste och mest aggressiva i karriären och jag har ingenting att invända emot det påståendet. Från första till sista stund är det fullt ös och det benhårda greppet om lyssnarens struphuvud släpper aldrig. Ibland är det ljuvligt att bli brutalt (musikaliskt) misshandlad! Produktionen, signerad Andy Sneap och Mark Lewis, är modernt polerad och passar musiken perfekt. Öset blir aldrig grötigt. Istället framträder varenda pukslag och melodislinga som exakta precisionsträffar. Låtmässigt är det inget solitt mästerverk vi snackar om, men en handfull minnesvärda spår och rakt igenom schyssta riff gör ändå detta till en klart köpvärd skiva.

"Beast" är en platta som borde passa fans av såväl MACHINE HEAD som DIMMU BORGIR. Som sådan har den en stor målgrupp och alla möjligheter i världen att lyfta DEVILDRIVER upp i den absoluta toppen rent kommersiellt. Med tanke på skivans genomgående höga kvalitet förtjänar bandet all framgång som komma må.