Star One - Victims of the Modern Age (8)

Band: Star One
Titel: Victims of the Modern Age
Bolag: SPV/Inside Out
Betyg: 8/10

Vi inleder med att konstatera att ”Victims of the Modern Age” är Arjen Lucassens tyngsta kreation någonsin, alla projekt inräknade. Man skall med andra ord inte avfärda STAR ONE även om man anser t.ex. AYERON och GUILT MACHINE vara för softa, atmosfäriska eller svårpenetrerade. STAR ONE överöser dig med tunga mörka riff i en lagom progressiv förpackning - allt glaserat med sfäriska syntar, lite hederlig hammondorgel, en gedigen melodikänsla och imponerade sångarrangemang. Inget framstår som överdrivet avancerat eller komplext, men inget är heller onödigt rakt eller simpelt. Många progressiva band har i min mening en tendens att stirra sig blinda på det intrikata och glömmer bort att skapa effektiva och fokuserade låtar - något som inte detta verk lider av.

”Victims of the Modern Age” är Arjens andra släpp under STAR ONE-flagga. Första skivan lösgjordes redan 2002 och är titulerad ”Space Metal”. Som namnet antyder är det rymden som är i fokus textmässigt. Nya albumet utspelar sig däremot mestadels på vår egen planet med lyrik baserad på diverse dystopiska sci/fi-filmer. Ett perfekt koncept för denna audioella koloss. Det som ekar ur högtalarna för mina tankar till AYERON (eftersom Lucassens typiska attribut som låtskapare givetvis finns närvarande) ihopmixat med förslagsvis SYMPHONY X, om än med twist och inspiration från andra källor. Att jag nämner just SYMPHONY X har inte så mycket med att Russel Allen gästsjunger, utan snarare för att den energi och träffsäkerhet som amerikanerna levererar även återfinns hos ”Victims of the Modern Age”. På tal om gästvokalister så ståtar nya plattan med idel respekterade sådana. Förutom Mr. Allen finner vi Damian Wilson (THRESHOLD), Dan Swanö (BLOODBATH, ex-EDGE OF SANITY) och Floor Jansen (REVAMP, AFTER FOREVER). Balansen och interaktion mellan deras respektive sångpartier är inget annat än mästerligt implementerade och att Swanö dessutom får släppa loss sin aktade dödsröst i både titelspår och efterföljade ”Human See, Human Do” sätter starka avtryck på hela skivan. De nio skapelser som ”Victims of the Modern Age” utgörs av är förövrigt alla relativt jämnstarka och några lågvattenmärken står inte att finna. Samtidigt besitter de enskilda låtarna en unik karaktär och det blir således aldrig tråkigt att lyssna. Utbudet, från den tunga men intensiva öppnaren  ”Digital Rain” till den ödesmättade stämningen i avslutande ”It All Ends Here”, är helt enkelt inget annat än en ren njutning.