Necronaut - Necronaut (7)

Band: Necronaut
Titel: Necronaut
Bolag: Regain Records

När dödsmetallveteranen Fred Estby (CARNAGE, DISMEMBER etc) bjuder upp till dans blir det celebert besök i den becksvarta balsalen. Chris Reifert (AUTOPSY), Hellbutcher samt Tyrant (NIFELHEIM), J.B. (GRAND MAGUS) och Tompa Lindberg (AT THE GATES) är bara några av de gäster som förgyller denna danse macabre. Med gäster från så olika håll blir det självfallet något schizofrent i längden. Skillnaden mellan låtar som "Tower of Death" (med Nicke Andersson på sång) och den av Erik Danielsson (WATAIN) gästade "Returning to Kill the Light" är milsvid. Personligen tycker jag att Estby kunde ha hållt ihop musiken lite snävare rent genremässigt. Det skulle skivan som helhet ha vunnit på. Tar man låtarna för vad de är blir det dock betydligt intressantare. Att det är en före detta DISMEMBER-medlem som ligger bakom hörs förstås. De grisiga riffen osar av äkta old-school-känsla och melodierna tar sig, precis som i det forna bandet, ofta MAIDEN-doftande proportioner. Den stora variationen av sångare skänker dock varje låt en egensinnig touch och definierar dessa som allt från svängig tung rock till blasfemisk black metal.

Personliga favoriter är "In Dark Tribute", "The Lie in Which the Truth is Buried", samt tidigare nämnda "Returning to Kill the Light". Den förstnämnda blir med Hellbutcher och Tyrant's hjälp en redig VENOM/SARCOFAGO-dänga som skulle platsat finfint på senaste NIFELHEIM-plattan. På "The Lie in Which the Truth is Buried" gör Estby själv debut som sångare och han gör det med den äran. Såväl musik som sång skriker SLAYER! Absolut bäst är ändå Danielsson's demoniska insats och den låt han förgyller med sin stämma. Ett fantastiskt stycke där MAIDEN-dyrkan möter tunggungande dödsmetall och en Danielsson i toppform. En hel skiva i den stilen nästa gång tack!

För konnässörer av underjordisk metall är detta projekt ett måste att kolla upp. Jag tror dock knappast att NECRONAUT kommer att bli relevant för en vidare publik innan Estby bestämmer sig för en tydligare inriktning. Som ett one-off-experiment är det ändå klockrent!