Allen/Lande - The Showdown (8)

Band: Allen/Lande
Titel: The Showdown
Bolag: Frontiers Records
Betyg: 8/10

Efter kanonplattorna ”The Battle” (2005) och ”The Revenge” (2007) är Russell Allen (SYMPHONY X) och Jörn Lande (JORN, MASTERPLAN) tillbaka med ett nytt alster. Den här gången har samarbetet mellan de båda sångarna resulterat i ”The Showdown”. Den som hört någon av de tidigare skivorna vet vad som väntar, då det på gott och ont låter precis som förut.

Vi bjuds som vanligt när det gäller ALLEN/LANDE på melodiös hårdrock/metal av högsta klass. Musiken är väldigt lättlyssnad och både refränger och melodislingor sitter där de ska. Produktionen är det verkligen inget fel på och att både Allen och Lande håller världsklass som sångare visste vi ju redan. Generellt sett är första halvan av ”The Showdown” mer metallisk, medan andra halvan är lite mer smörig och för den som undrar låter detta mer JORN/MASTERPLAN än SYMPHONY X. Flertalet av mina favoritlåtar på skivan drar åt det hårdare hållet, men plattan håller en hög nivå rakt igenom. På alltför många sentida hårdrock/metal-album har balladerna hört till de svagare spåren (visst gjordes det bättre ballader förr?), men nu säger jag - äntligen! ”Eternity” känns som den bästa nya balladen jag hört på länge. Mycket vackert!

Hur högt ”The Showdown” hamnar på min kommande årsbästalista låter jag vara osagt, men en relativt framskjuten placering räknar jag med då detta helt enkelt är ett nytt höjdaralbum från ALLEN/LANDE. Fans av melodiös hårdrock/metal bör kunna införskaffa ”The Showdown” utan risk för någon större besvikelse.