Death Angel - Relentless Retribution (7)

Band: Death Angel
Titel: Relentless Retribution

Jag blir fortfarande förvånad varje gång jag ser videor med legendarerna DEATH ANGEL på Youtube. För att ha varit med i Bay Area-svängen sedan tidigt 80-tal ser herrarna Osgueda och Castevany förvånansvärt unga och energiska ut. Att killarna bara var i tidiga tonåren när det först begav sig gör självklart sitt och innebär att de trots allt bara är 41 och 42 år fyllda idag. Denna vitalitet gör sig främst påmind i just livesituationer och har i mitt tycke saknats på de skivor, "The Art of Dying" (2004) och "Killing Season" (2008), som släppts efter comebacken. Det har varit lite menlöst och lagom tyvärr. I och med nya "Relentless Retribution" och främst kanske tack vare införlivandet av en helt ny rytmsektion är detta problem dock som bortblåst och gubbarna thrashar hårdare än på mycket, mycket länge. Detta skulle med lätthet ha kunnat vara ett gäng 20-åringars verk. Speciellt nye trummisen Will Carroll (VICIOUS RUMORS, ULYSSES SIREN) tillför en vital kraft till bandets patenterat eklektiska sound. Denna gång ligger fokus kanske mer än någonsin tidigare på ren thrash metal, även om spår som akustiskt melodiska "Volcanic" fortsatt visar att bandet också har en softare sida. Personligen föredrar jag dock när dödsänglarna trycker gasen i botten som i brutala "This Hate" och "Truce". Det är ett sjuhelvetes driv man lyckas piska upp emellanåt. Allt detta åstadkoms utan att man försakar melodier. Bay Area-thrash när den är som bäst helt enkelt. Skivans enda lågvattenmärke i mitt tycke är grungedoftande "Opponents at Sides". Inte en dålig låt i sig kanske men den passar inte alls in på skivan.

Detta är DEATH ANGELs tveklöst mest aggressiva verk i karriären och kan som sådant skrämma bort de lyssnare som föredrar den balans mellan hårt och mjukt som gav bandet mainstreamframgångar med Geffen-släppet "Act III" för 20 år sedan. De som å andra sidan längtat efter hårt hammrande thrash i stil med debuten "The Ultra-Violence" har desto mer att hämta här. Thrash-puristerna kommer säkerligen att klaga på den modernt ljudande produktionen och att en del riff närmar sig den ack så förhatliga metalcoregenren. Själv är jag dock störtnöjd och ser fram emot att höra hur denna sättning tar sig an framtida utmaningar. Ett stort steg i rätt riktning!