Iain Ashley Hersey - Nomad (6)

Band: Iain Ashley Hersey
Titel: Nomad
Bolag: Perris Records
Betyg: 6/10

Recensent: Janne Stark

Den amerikanske gitarristen Iain Ashley Hersey har inte direkt gjort några utmärkande bedrifter i min bok. Det bevisades definitivt genom att jag trodde ”Nomad” var hans debut, men det visade sig att han tidigare släppt två plattor varav jag själv till och med hade den ena i samlingen. Efter att ha lyssnat på ”Nomad” konstaterade jag att det var dags att kolla upp även de tidigare. Iain levererar traditionell hårdrock av klassiskt snitt. Här finns en hel del influenser från grupper som RAINBOW, DEEP PURPLE och även lite URIAH HEEP. Att den känslan är relevant bekräftas inte minst av att plattan avslutas med en cover av RAINBOWs ”LA Connection” med före detta RAINBOW-sångaren Doogie White på gästsång. Han gör inte så mycket mer av låten än att göra originalet hyfsat bra rättvisa. Samma sound och arrangemang som originalet i princip. En sak som slog mig är att Doogie låter bra mycket mer lik Biff Byford än Ronnie James Dio, vilket i och för sig tillför låten en ny dimension. Resten av låtarna sjungs av den eminente Carsten Schulz. Låtmaterialet i övrigt tuffar på i medeltempo utan att orsaka några större känslostormar, men därmed inte sagt att det är dåligt. Inte alls. Plattan är helt okej och den funkar bra i bilen. Den håller kanske inte för en närmare skärskådning, mest beroende på att låtmaterialet känns ganska bekant och aldrig riktigt lyfter. Men, väl värd att kolla in ändå.