Misanthropian - A Torture of Your Own Design (5)

Band: Misanthropian
Titel: A Torture of Your Own Design
Bolag: Supernova Records
Betyg: 5/10

Att öppningsspåret betitlats "March to Dominate" är passande. Vad som bjuds är fyra intensiva minuter av förkrossande mangel i BEHEMOTHs anda. Brutalt så det förslår och tillräckligt variationsrikt för att hålla hela vägen in i mål. Dominant, even. Låt numero två fortsätter sedan på samma sätt, dock utan samma snabbhäftande melodier. "This Ends Now" är alltså tyvärr en precis lika passande titel. När detta mönster sedan upprepas i låt efter låt skivan igenom börjar intresset snabbt att avta. I pressutskicket nämns band som CANNIBAL CORPSE och MALEVOLENT CREATION och visst hörs det snabbt att det är där MISANTHROPIAN har sina musikaliska rötter. Det som saknas för att bandet ska nå samma höjder som ovannämnda klassiska dödsplutoner är precis det som alltför ofta saknas hos akter av idag, nämligen låtmaterial som håller.

Det är svårt för mig att sätta fingret på exakt vad som saknas på "A Torture of Your Own Design" men i grund och botten handlar ju musik om att engagera lyssnaren. I öppningsspåret, som redan nämnts, lyckas dessa Stockholmare på alla punkter. Resten av skivan saknar DET helt enkelt, trots genomgående magnifikt trumspel, feta riff och growlande hämtat från bortom graven. Fans av tekniskt fulländat och komprimisslöst mangel, utan krav på engagerande låtstrukturer, bör kolla upp detta hur som helst. Som ren mangelfest funkar det utmärkt.