Absorbingthepain - Absorbing The Pain (6)

Band: Absorbingthepain
Titel: Absorbing The Pain
Bolag: Cold One Records
Betyg: 6/10

Recensent: Fredrik Sandberg

Medlemmarna i norrländska ABSORBINGTHEPAIN är samtliga herrar med rutin från andra sammanhang, så trots att detta är en debutskiva är den ingen musikalisk duvunge. Det som bjuds är habil och säker hårdrock av påtagligt amerikanskt snitt; jag kan tänka mig att akter som AUDIOSLAVE, PANTERA, ALICE IN CHAINS och BLACK LABEL SOCIETY samtliga står på inspirationsmenyn. Riffandet drar oftast mest åt tunggung, men i vissa spår (som t.ex. PANTERA-doftande ”Morphine Esteem”) hårdnar stuket något. Trots att dessa spår överlag känns snäppet vassare än de mer rockiga, är skivans klart bästa låt den närmast balladaktiga ”Red”, där sångaren briljerar med en refrängmelodi som fäster likt superlim. Just sången är för övrigt den komponent som sticker ut i positiv bemärkelse, då insatsen där är helgjuten rakt igenom.

Bland övriga spår värda att framhålla återfinns titelspåret ”Absorbing The Pain” och aningen nerviga ”Dead”. I övrigt går ABSORBINGTHEPAIN dessvärre på tomgång i för stor utsträckning. Visst, produktionen är bra och utförandet helt enligt instruktionsboken – men det är förmodligen just där skon klämmer. Det är en något för stor andel av riffen som känns tagna direkt från lagerhyllan, och sedan hopskruvade till en slutprodukt som – likt en IKEA-möbel – redan återfinns i ganska många hem. Norrlänningarna gör egentligen sin grej på ett bra sätt; det är bara det att det för det allra mesta finns någon som redan gör detsamma snäppet bättre. Som skiva betraktat är ”Absorbing The Pain” alltså en habil, men något för välbekant och förutsägbar, produkt.