Enforcer - Diamonds (8)

Band: Enforcer
Titel: Diamonds
Bolag: Earache Records

Recensent: Tomas Lagerlöf

Råhet och snabbhet har fått stryka aningen på foten för en mer polerad yta när Arvikas ENFORCER avtäcker sitt andra album. Ändock framstår "Diamonds" som ännu vassare än föregångaren. För likt en smältdegel av 80-talets hårda rock tornar sig "Diamonds" upp till en dynamisk koloss.

Med poplåtslängd hos åtta av tio låtar avverkas resan på under fyrtio minuter.  Och vilken resa sen! Första halvan är overkligt bra: "Midnight Vice" har gått på repeat i det lagerlöfska lägret sedan premiären på MySpace och hör till årets absoluta favoriter. "Roll the Dice" stoltserar med raka riff och sväng på samma gång och tangerar nästan inledningsspårets storhet. "Katana" är sex minuter gåshud och "Running in Menace" flörtar med de stora arenorna. Gitarren i den smittande refrängen är enorm och Olof Wikstrand sjunger fantastiskt (vilket han gör plattan igenom förstås). "High Roller" låter som hämtad från "Killers" och funkar givetvis den också.

Andra halvan inleds av ett instrumentalt titelspår som når de höga höjderna först mot slutet då tempot dras ner till typ noll och en kvinnoröst vaggar lyssnaren till ro. Riktigt snyggt. Att skivans snabbaste låt, "Live for the Night", följer därpå är rimligt. Tack vare den gnuggas sanden ur ögonen och reptilhjärnan går in i nästa fas. I och med "Nightmares" och "Walk With Me", där Halfordskrik och fräcka riff avlöser varandra, går den på högvarv. Samtidigt knottrar sig huden av rysande välbehag. "Take Me to Hell" är tre minuter kompromisslös heavy metal, som kanske inte hör till skivans höjdpunkter, men som ändock är en värdig avslutning.

Sammantaget kan jag bara konstatera att "Diamonds" har ytterst få svaga stunder.  Kvintetten visar återigen prov på en osviklig känsla för melodier och med "Diamonds" har ENFORCER tagit ytterligare kliv mot den perfekta plattan. Jag kan knappt bärga mig.