Sabaton - Coat of Arms  (7)

Band: Sabaton
Titel: Coat of Arms

Med förra framgångssagan "The Art of War" (2008) uppvisade elitförbandet SABATON en viss vilja till utveckling i både upplägg och i musik. En diskret, lagom avvägd, progression av nya grepp och idéer som eliminerade känslan av stagnation. Med nya "Coat of Arms" är det snarare tvärtom då en viss regressionsupplevelse infinner sig till följd av att dalkarlarna stil- och uppläggsmässigt är tillbaka hos de likartade "Primo Victoria" (2005) och "Attero Dominatus" (2006). Detta faktum är såklart av ringa börd, men tyvärr ligger inte materialet riktigt på samma nivå som på nämnda skivor - eller för all del "The Art of War". Låtarsenalen är helt enkelt något försvagad denna gång. Kanske har det delvis med de skyhögt ställda förväntningarna att göra, men jag har ändå svårt att tro att majoriteten av lyssnarna - när de kikar i backspegeln - kommer att se detta album som ett som bräckte föregångarna. Lite synd med tanke på den fördelaktiga position de hittills kämpat till sig och att slaget om Europa nu på allvar inleds. I och för sig är det väl tveksamt om bandet lider någon större förlust, för oavsett om "Coat of Arms" är deras svagaste skiva är det fortfarande snudd på omöjligt att värja sig mot deras effektiva audioattacker. Gruppens karaktäristiska sound av överbombastisk heavy metal fäster sig lika ettrigt på hjärnbarken som en bullterrier runt smalbenet och man vet sannerligen vad som levereras. Vi bjuds som alltid på ett extremt triumfartat öppningsspår ("Coat of Arms"), ett fartvidunder ("Screaming Eagles"), ett  ödesmättat mer episkt stycke ("The Final Solution"), en partyrökare ("Metal Ripper") och så vidare. Ja, de flesta av er känner igen upplägget.

...och krigstemat i texterna fortsätter. Denna gång är samtliga berörda händelser hämtade från andra världskriget. Till exempel upplever vi Warszawa-upproret i pampiga "Uprising", hyllar Telemarkshjältarna i slagkraftiga "Saboteurs", lär oss om Finlands främste krypskytt i raka "White Death" och får en lektion om ett gäng exilpiloter i "Aces in Exile". Allt är i god SABATON-stil författat rakt och utan krusiduller så långt ifrån subtil poesi det går att komma. Att studera lyriken kan definitivt ge dig några gratispoäng på historieprovet. Men även om du inte är ute efter VG på andra världskrigetskrivningen finns det fortfarande stor anledning att införskaffa "Coat of Arms" med tanke på att bandets inneboende slagkraft är lika svår att tvätta bort som ränderna på en tiger. Dock kan det finnas en viss risk att som redan SABATON-frälst krigslärjunge drabbas av en viss besvikelse på grund av de höga förväntningar.