Godhate - Equal in the Eyes of Death (8)

Band: Godhate
Titel: Equal in the Eyes of Death
Bolag: Metal Age

GODHATE är ett av många svenska, rutinerade och respekterade band som ännu inte fått den framgång de förtjänar. Vissa får den gyllene biljetten uppkörd i bakkanalen utan den minsta ansträngning. GODHATE (tidigare kända som THRONEAEON) å andra sidan, har lirat kvalitativ death metal sedan den tid då iPhones och 3D-tv var science fiction. Med en uppfriskande omgruppering i styrkan är det så dags för dessa västeråsare att visa vart skåpet ska stå efter flera års tystnad.

GODHATEs döds korsas någonstans mellan MORBID ANGEL, VADER och DEICIDE. Det är de semi-tekniskt pumpande riffen som står i centrum tillsammans med låtar som har identitet och variation. Här hittas en god portion melodier i manglet, som funkar utmärkt tillsammans med sångaren Tony Freeds imponerande pipa. Han landar någonstans mellan tidigare nämnda VADERs Piotr och legendariske Glen Benton - vilket troligen är en beskrivning han är trött på, men det är likväl en jävligt positiv sanning. Tack vare den anti-kristna frenesi han spyr ur sig så fattas aldrig brutaliteten på Equal in the Eyes of Death - trots det stundtals 'hitiga' materialet. Ett extra bonuspoäng åt trummorna, som trots sin ganska släta produktion låter kraftfulla och väloljade. Utöver det pryds plattan av en jävligt fet produktion i sin helhet.

Equal in the Eyes of Death är precis så bra som jag förutsatte att den skulle vara, då de här snubbarna har ett track-record av rang. Hade det inte varit för de ganska billiga (men korta), odistade interluderna, så hade GODHATEs return to glory genererat ett ännu högre betyg.