Gamma Ray - To the Metal (6)

Band: Gamma Ray
Titel: To the Metal
Bolag: Edel

1995. På GAMMA RAYs mästerliga album "Land of the Free" låter Michael Kiske sina stämband vibrera under "Time to Break Free". Nu, 15 år senare, är det dags för honom att gästa igen - denna gång i duett med Kai Hansen. Under "All You Need to Know" är det med andra ord läge att njuta lite extra om man fortfarande suktar efter Kiskes stämma i tyskmetallsammanhang (även om hans gästinhopp på diverse metallplattor inte är precis ovanligt). Stycket hör till ett av de starkaste och mer minnesvärda på en annars ganska rutinartad skiva. En "rutin" som börjar ge vika för sin egen tyngd. Den tyska kvalitetsleverantören vet givetvis fortfarande hur man bistår marknaden med typiska metallörhängen för oss konsumenter att avnjuta; lyssna exempelvis på snabba och intensiva "Chasing Shadows", aggressiva och i refrängen pampiga "Shine Forever", bitska "Deadlands" eller snygga midtempospåret "Empathy". Men den passion, hunger och glöd som skall generera det där lilla extra och som skall driva verksamheten till ständigt nya storverk och idéer har falnat något och GAMMA RAY-maskineriet agerar nu lite väl mycket enligt löpandebandprincipen.

Jag var odelat positivt till förra verket "Land of the Free II" (2007) på vilken man kunde förnimma hur Kai och hans vapendragare med blod, svett och tårar gav allt för att skapa en platta värdig en uppföljare till "Land of the Free". Denna känsla återupplever jag inte på "To the Metal" och oengagerade spår som titellåten (med sin medvetna stöld av JUDAS PRIESTs "Metal Gods" kryddat med ACCEPTs "Balls to the Wall") och den mediokra balladen "No Need To Cry" gör det inte bättre. Men det skall understrykas att "To the Metal" inte är ett dåligt album. Absolut inte. För trots min kritik är GAMMA RAY är alltid GAMMA RAY och då finns det alltid en hel del örongodis att vräka i sig av. Till nästkommande låtskrivaromgång hoppas jag dock att Kai och hans mannar inte gör det för lätt för sig, utan låter sin kreativa kraft flöda intensivare och friare än någonsin så att ett nytt megaverk kan förlösas. "To the Metal" är helt enkelt lite för bekväm och slentrianmässig för att sålla sig till den nobla skaran.