Battalion - Underdogs (7)

Band: Battalion
Titel: Underdogs
Bolag: Silverwolf Productions

Recensent: Eva Grahn

Här snackar vi riktiga patronbältebärare. Schweizarna bildade bandet 2001 och släppte "The Fight For Metal" 2006. Och nog är det som krigare man måste betrakta dem. Det var länge sedan jag hörde ett så övertygande thrashband med en så medryckande spelstil och så glädjande kompositioner. Det här är en given allsångsplatta på alla fester där thrashare vill hoppa i sofforna. Med låtar som "Thrash Maniacs", "Headbangers", "Bullet & Death" och mycket tydliga referenser till såväl SLAYER som DESTRUCTION och EXODUS är det här en rekommendation till alla vänner av den gamla skolan i genren.
Trots att Silvan Etzensperger kanske inte har en helt klassisk röst, inga high-pitchskrik, så sjunger han väldigt tonsäkert och med en kraft som imponerar på mig. Imponerar gör även Cyrils gitarrspel.
Vad som gör mig lite reserverad och i någon mån drar ned betyget är att skivan inledningsvis är så väl sammanhållen och så tydligt genretrogen för att sedan övergå i mer power- och viking metal. Kanske har bandets medlemmar olika viljor eller ambition att utforska olika genrer. Hur som helst faller låtar som "Stalingrad" och "Defenders" lite platt i mina öron. Säkert för att mina förväntningar skruvats upp så mycket inledningsvis.
Jag konkluderar att det är ett jävligt tight gäng som jag blir glad av att lyssna på om än kanske lite ojämna i låtskrivandet.