Concept Insomnia - Perpetuum Mobile (6)

Band: Concept Insomnia
Titel: Perpetuum Mobile
Bolag: Metalville

CONCEPT INSOMNIA bildades 2004 och efter ett par demos är det nu dags för bandet att släppa sitt debutalbum "Perpetuum Mobile". Gruppen kommer från Tyskland, vilket jag hade haft svårt att gissa då denna form av moderna metal sällan spelas av tyska band. CONCEPT INSOMNIA har säkerligen hårdpluggat sentida IN FLAMES-plattor, men framförallt hör jag likheter med DEAD BY APRIL och danska RAUNCHY. Vissa låtar eller åtminstone delar av dem skiljer dock ut sig från det dominerande mönstret. Dessa låtar/partier får mig faktiskt att tänka på norska prog metal-bandet PAGAN'S MIND(!). Detta beror antagligen främst på att Luke som står för rensången i CONCEPT INSOMNIA i mina öron påminner väldigt mycket om Nils K. Rue, men det är faktiskt även så att tyskarna har en liten progressiv ådra i sig.

Materialet är väl framfört och skönt omväxlande och det flitiga användandet av keyboards förgyller ljudbilden. CONCEPT INSOMNIA har dock låtmässigt en bit kvar till genrens elit. Även om skivan växer för varje lyssning, så hittar jag inga riktiga hits. Några spår som t.ex. "Mountains Falling" kommer en bit på väg, men för det mesta är låtarna lite uddlösa. Med tanke på att "Perpetuum Mobile" är en debutplatta känns det dock som att bandet har potential. Får de stå på tillväxt kanske de kan få till lite fler minnesvärda låtar och då kan detta bli riktigt bra. CONCEPT INSOMNIA har i alla fall en bra grund att stå på.