Los Sin Nombre - Blind Leading Blind (8)

Band: Los Sin Nombre
Titel: Blind Leading Blind
År: 2009
Bolag: ViciSolum Productions

Recensent: Fredrik Sandberg

Har du svårt att bestämma dig för vilket västkustband du tycker är bäst, IN FLAMES eller SOILWORK? Kanske THE HAUNTED, eller varför inte DARK TRANQUILLITY? Ett tips kan i så fall vara att bespara dig beslutsångesten, byta geografisk inriktning och göra ett nedslag i den östgötska myllan " närmare bestämt i Linköping, där LOS SIN NOMBRE har sin hemvist. Med stilsäker precision plockar debutanterna guldkornen från de nämnda inspirationskällorna och gjuter samman dem till en helhet som faktiskt låter högst egen, äkta och inte minst ruggigt bra!

Östgötarna släpper loss ett stycke välproducerad och välspelad dödsmetall. Däri inkorporeras såväl tyngd, snortight riffande och eleganta melodiska partier till en mix som verkligen glänser. Det finns gott om detaljer att gotta sig åt: de allsångsvänliga refrängerna i "Blind Leading Blind", "Breaking Silence" och "Raised In Anger", det flummigt jazziga breaket i "Enemy", den envetna och AT THE GATES-minnande tvåtakten i "Infected", det sköna stackatoriffandet i "Our Daily Bread", samt inte minst det vansinnigt vackra instrumentala stycket "Passing Through".

Låt efter låt fortsätter LOS SIN NOMBRE att imponera; det är egentligen bara avslutande "Bounds" som lämnar mig en smula oberörd. Jag inser ganska kvickt att jag nog stött på årets svenska metaldebut. Ju mer jag lyssnar, desto säkrare blir jag dessutom på att skivan räcker längre än så. Gillar ni banden jag lämnat som referenser i den här texten? Tja, i så fall är det att betrakta som direkt tjänstefel att inte omgående lägga vantarna på LOS SIN NOMBREs debutalster "Blind Leading Blind". Betyget, en stark åtta, lämnas med viss tvekan " det kan faktiskt vara något i underkant...