Horisont - Två Sidor Av Horisonten (8)

Band: Horisont
Titel: Två Sidor Av Horisonten
År: 2009
Bolag: Crusher Records

Recensent: Tomas Lagerlöf

Saknar du NOVEMBER och RÅG I RYGGEN? Tycker du att WITCHCRAFT borde göra fler låtar på svenska? Eller är det bara så att du törstar efter en bra platta som kan lysa upp höstmörkret? Då är Göteborgs HORISONT något för dig. Denna fem man starka orkester imponerar stort på debuten "Två sidor av horisonten". En skiva som låter mer 70-tal än det gjorde på 70-talet. Musikaliskt rör det sig om hård, tung psykedelisk proggrock med påtagliga bluesinfluenser.

Inledande "Nightrider" är synnerligen medryckande, med sitt härliga driv och ROKY ERICKSON-inspirerade gitarrspel. Efterföljande "Just Ain´t Right" osar CREAM och "High Time" är stöpt i bästa SABBATH-form. "The Unseen" och "Oh, My Lord" är inte mycket sämre. Det blir om möjligt ännu bättre under skivans andra hälft, där samtliga låtar framförs på svenska. Först ut är "Horisont Boogie", tätt följd av "Du röde" och "Visa vägen". Arvet från NOVEMBER går inte att bortse från, men låtarna är så mycket mer än pastischer. HORISONT håller sig på rätt sida av det tillåtna och lyckas med konststycket att både svänga och beröra. Kvaliteten på låtarna är omisskännlig, liksom de musikaliska färdigheterna hos samtliga inblandade. Främst imponerar gitarrspelet och Axels Gillan-Osbourne-klingande tonkonster. Lyssna gärna på avslutningen med "Tiggare" och, framför allt, "Efter min pipa" och försök att inte ryckas med i HORISONTs välljudande utsvävningar.

"Två sidor av horisonten" är en minst sagt gedigen debut som lär få nostalgikers ögon att tåras, nytillkomna att njuta för att därefter leta sig bakåt i musikhistorien. Vi andra kan kort och gott nöja oss med att sjunka ner i fåtöljen och låta oss fyllas av HORISONTs ädla toner.