Dreamland - Exit 49 (8)

Band: Dreamland
Titel: Exit 49
År: 2009
Bolag: Dockyard1

Göteborgsbaserade DREAMLAND debuterade 2005 med "Future's Calling". Debutskivan lät väldigt mycket HAMMERFALL, men bortom den totala bristen på originalitet uppenbarade sig ett riktigt starkt förstlingsverk som åtminstone jag föll pladask för (kan bero på att jag älskar just HAMMERFALL, men ändå"). På uppföljaren "Eye for an Eye" (2007) tycktes bandet leta efter en mer egen identitet. Hedervärt, men resultatet blev tyvärr att låtkvaliteten försämrades och plattan nådde inte alls samma nivå som debuten. Visste därför inte riktigt vad jag hade att förvänta mig när jag första gången skulle lyssna på nya alstret "Exit 49". Ovissheten byttes dock snabbt mot glädje då ett helt gäng låtar satt redan efter första varvet och sedan dess har skivan bara växt och växt.

DREAMLAND har en förkärlek till halvsnabba låtar, men på "Exit 49" finns även t.ex. den lite lugnare "Worlds Apart" och den vackra balladen "Song for You" som hjälper till med variationen. Låtarna är extremt lättsmälta och har i de allra flesta fall en klistrig refräng. Alla låtar är mer eller mindre skitbra, men lustigt nog lyser den andra halvan något starkare, vilket känns relativt ovanligt för en skiva. Någon särskild favoritlåt är svårt att nämna, då det snarare finns 4-5 låtar som höjer sig något över mängden. Soundmässigt låter det väldigt svenskt. En del spår av HAMMERFALL finns kvar, vilket lyser igenom i t.ex. "So Weak So Feeble", men mina tankar förs även till mindre kända svenska band som FREQUENCY och INCRAVE (tidigare EVERGRACE).

8/10 är ett högt betyg, men så är också "Exit 49" ett högklassigt stycke melodiös metal. Att jag anser den vara ännu bättre än DREAMLANDs starka debut säger en hel del om hur mycket jag uppskattar detta verk.