Band: Queensrÿche
Titel: American Soldier
År: 2009
Bolag: Rhino
Betyg: 2/10

Recensent: Niklas Olausson

För knappt tio år sedan gjorde den svenska friidrottsstjärnan Ludmilla Engquist en satsning på bob i syfte att bli den första att ta guld i både sommar- och vinter-OS. I sin satsning drog Ludmilla med sig hela svenska folket som med spänning följde hennes upptåg. Istället för guld lyckades emellertid svenskan med bedriften att bli den första som blivit avstängd för dopning i både en sommar- och en vintergren och resultatet var således ett av tidernas största idrottsliga antiklimax.

Av någon anledning är det den här historien som dyker upp i mitt huvud när jag lyssnar på QUEENSRYCHES senaste alster "American Soldier". Upptakten till denna fullängdare har nämligen varit helt fantastisk. Bandet upprättade en hotline där fans kunde ringa in och få uppdateringar om albumet från självaste Geoff Tate. Via detta nummer kunde man dessutom lyssna på ett nytt 30 sekunder långt förhandslyssningsklipp varje dag från den 20:e mars fram till det att albumet släpptes den 31:a mars. Vidare kändes låttexter som behandlar krig ur en soldats perspektiv som ett alldeles lysande koncept.

Dessvärre ligger upptakten bandet rejält i fatet, ty skivan är inte ens nära att leva upp till de förväntningar man byggt upp. Faktum är att allt från lyrik och historia till själva låtbygget som sådant är av bedrövlig kvalitet. När ett dugligt parti väl skymtar förbi dröjer det inte länge innan det raseras av direkt katastrofala kompositioner, och Geoff Tate, som vanligtvis är säkerheten själv, slarvar friskt med sången. Bandet som en gång tog guld i konceptalbum med fantastiska "Operation: Mindcrime" levererar nu ett av de största antiklimax i musikhistorien - för detta belönas de med ett riktigt lågt betyg.